EyePet

SvartEYEPETter

När offentliggjordes i väcktes en hel del frågor till liv här på redaktionen; skulle fungera för att styra ett virtuellt husdjur? Är detta äntligen ett passande barnspel som också är kul? Kan man dra några slutsatser kring hur kommande Move kommer att fungera irl? Funkar spelet för vuxna? Och så vidare, och så vidare. Vi har nu testkört under några veckors tid och kan konstatera att konceptet gott och väl håller, men det finns en hel del saker att kommentera och diskutera kring. Eftersom redan klargjort att EyePet är ett koncept de kommer att bygga vidare på i samma anda som Tamagotchi eller Nintendogs, så kan det vara värt att ställa in luppen ordentligt för alla som undrar om detta är en lämplig julklapp till en småtting där hemma.

En är ett virtuellt husdjur till PS3. Tanken är att du ska kunna interagera med den Monchichi-liknande hårbollen ungefär som du gör med en hund eller en katt - och för att det dessutom ska bli roligt i längden så får ni tillsammans gå igenom en serie utmaningar i form av ett med för varje dag. Givetvis behöver du inte själv dela upp spelandet i riktiga dagar, du öppnar nästa dag genom att helt enkelt klara av den innan. Varje utmaning går att klara av på brons-, silver- eller guldnivå och ju bättre du gör ifrån dig desto fler kläder och attiraljer öppnar du upp för din EyePet att använda. Alla lekmoment som ingår i utmaningen öppnas vid lyckat försök dessutom upp, så att du kan använda dem till fritt spelande senare.

Mer om EyePet

Pedagogiken är a och o för detta husdjursbaserade spel och eftersom det i första hand är ett spel för barn så talas och skrivs det på det språk du har på din XMB. Du kan skaffa totalt olika EyePets så att varje unge kan få ha en om du lever i en någorlunda normalstor familj. Jag lyssnade noga på den knasige tutorialprofessorn som på lite halvdåligt dubbad svenska förklarade med barnprogramsröst att jag ska ta fram det och visa honom. Detta är helt enkelt ett svart plastkort med en vit tass på och fungerar likadant som trollstaven är tänkt att göra - kameran känner igen tassen och låter föremål reagera på var i bilden du håller kortet. Det andra sättet att "styra" min EyePet, som jag döpte till , är genom mina händer. Tanken är att det ska vara ungefär som att styra ett riktigt djur; bångstyrigt och lite oprecist - och i det avseendet lyckas spelet väl.

föds ur ägget de skickar till mig och påhejad av den galna professorn försöker jag både värma och massera detta ägg tills mitt djur ploppar ut, glad i hågen och redo att leka. Plötsligt inser jag att jag blivit pappa till en . Nu vill hon regelbundet tvättas, matas och göras fin - och emellan varven ska det även lekas. Vi tar oss an lite utmaningar då och då; ibland hjälps vi åt för att nå ett gemensamt mål men inte sällan försöker Ulla-Britt även direkt för mig. Oftast är vi såta vänner men det händer också att vi lämnar varann som regelrätta ovänner och som straff tvättar jag inte henne på ett tag. Då och då ombeds jag dock ta mitt djur till en liten undersökning för att kolla att det mår bra, vilket förhindrar mina bestraffningar att gå till överdrift...

Jo, det största problemet är att styra med . Det fungerar avgjort mycket bättre än det gjorde i men fortfarande behöver rummet ganska stark belysning, helst dagsljus, för att det ska fungera riktigt bra. Det underlättar att ha enfärgat golv eller bakgrund så att kameran lättare kan urskilja dina händer och ännu bättre blir det om allt är helvitt, till exempel genom att ha en vit filt under.