Madden NFL 11

Fotbollsfest på amerikanskt vis

Den senaste gången jag spelade ett Madden NFL-spel var på den tiden då EA:s sportspel var som allra bäst, alltså under 90-talets andra hälft. Detta kommer så klart att färga den upplevelse jag fick när jag startade upp mitt första Madden på säkert 13 år i min Xbox 360.

Mycket har förändrats sedan sist och första instinkten var att försöka lära mig de nya kontrollerna som ska ha förbättrats i årets iteration. Som tur är finns det en virtuell tränare där du får lära dig de grundläggande kontrollerna för att springa, blockera och passa. För att du verkligen ska vara redo för att ge dig ut i hetluften kan du dessutom välja svårighetsgrad på träningen. Det du märker snabbt är att du i praktiken kan sköta nästan alla uppgifter med de två styrspakarna. Samtliga knappar har funktioner som kan användas men behövs oftast inte för att kontrollera dina spelare, men det rekommenderas att du lär dig dessa i alla fall då du får större kontroll när du väl är på planen.

Efter några träningsrundor fortsätter jag glad i hågen till min första match och det är nu jag märker att det var länge sedan jag spelade ett NFL-spel – eller alls hade koll på sporten för den delen. Det hela startar pampigt med klassiska hårdrocksdängor som direkt förknippas med den testosteronfyllda sport amerikansk fotboll faktiskt är. Detta tillsammans med filmsnuttar på fans som grillar utanför stadion och köper souvenirer sätter stämningen direkt och får hjärnan att koppla över till dunkarläge. Och det här är bara inför en uppvisningsmatch.

Detta är den enkla delen, för väl på planen blir det lite klurigare. Tanken är ju att ta sig till motståndarens kortsida men en oval boll - superenkelt tyckte jag förr i tiden. Då var det bara att välja mellan mellan tre, av datorn utvalda strategier, trycka på en knapp för att starta spelet och sedan försöka få din quarterback att placera bollen som planerat. Det gäller till viss del i dag också men ju närmare verkligheten man kommer desto fler faktorer börjar spela in när du väl ska försöka dig på att få till en touchdown - alltså när du får bollen över motståndarens kortsida.

Dina motspelare är smartare, miljöerna är mer oförutsägbara och strategierna är fler samt mer komplicerade vilket kommer att ställa till det för dig till en början. När det kommer till det sistnämnda har EA varit lite smarta och implementerat något som kallas Gameflow och ska även det vara nytt för i år. Väljer du detta alternativ inför omgången väljer spelets intelligens den optimala planen för den kommande bollen. Detta kan kanske ses som lite fusk men är i praktiken mycket smidigt, speciellt för oss som kanske inte är experter som inte riktigt kommit in i spelet. Du kan givetvis spela på det gamla viset genom att välja taktik för hand av de som redan finns i spelet eller som du själv skapat och sparat undan.

Om du enbart planerar att spelar ensam finns det två alternativ som ger mest valuta för pengarna. Det ena heter Franchise och det andra heter NFL Superstar. Båda är mycket omfattande men ger dig också helt olika förutsättningar att spela spelet. På gott och på ont.