Eurogamer.se

Monday Night Combat

En värdig ersättare till måndagsklubben

Ni vet de där idéerna som framstår som självklara när någon väl kommit på dem, och man förundras över varför ingen kommit på tidigare? Såsom ketchup på plastflaska, läsk med skruvkork eller mobiltelefoner som kan användas som modem. Eller Tower Defence för flera spelare i tredjepersonsskjutarmiljö med olika jobbklasser spelarna kan välja att spela som.

Sistnämnda är Monday Night Combat i ett nötskal, det senaste tillskottet för Xbox 360:s Summer of Arcade. Konceptet känns klockrent och att ingen tänkt på att blanda Horde-läget från Gears of War 2 med klassystemet från Team Fortress 2 i ett strategiskt Tower Defence-spel tidigare känns minst sagt underligt.

Spelet innehåller bara två spellägen, men det räcker och gör också titeln mer unik. Det första spelläget kallas Blitz, och har mycket gemensamt med traditionella Tower Defence. Där gäller det att försvara en sfär full med pengar mot horder av krigslystna robotar, och i takt med att man besegrar dessa tjänar man pengar som man kan använda för att bygga försvarstorn, uppgradera befintliga torn eller utrusta sig själv med kraftigare vapen och förbättrade förmågor. Ju längre in i spelet man kommer desto viktigare blir ens val, och en välbalanserad strategi i kombination med starkt samarbete blir ett krav för att överleva.

1

Blitz går att spela ensam om man så vill, men det blir aldrig i närheten av lika underhållande eller intensivt som att försvara ”pengagloben” tillsammans med en vän hemma i soffan eller tre kompisar på Xbox Live.

I spelets andra läge, Crossfire, blir det dock ännu viktigare med smarta strategier och kommunikation mellan spelarna. Grundreglerna är de samma, men utöver att försvara sin egen pengaglob måste man även förstöra motståndarlagets, som denna gång kontrolleras av andra spelare online. Detta leder till många snabba kontringar och ställer höga krav på dig och dina fem lagkamrater.

Monday Night Combat - Första trailern

Det är även i Crossfire som karaktärernas indelning i klasser kommer till sin fulla rätt, och fördelningen blir en viktig del av strategin. Varje klass har tre olika specialförmågor, Assault-klassen kan exempelvis kasta minor, använda jetpack och knuffa fiender utanför banans gränser, medan klasser som Assassin kan bli osynliga och springa snabbare. Det finns även tungt armerade Tanks och Gunners, mekanikerliknande Supports som även kan läka medspelares hälsa, samt klassiska Snipers som knappast behöver någon förklaring. Man kan även göra egna varianter av klasserna vilket är kul, men som tyvärr förstör balansen mellan dem en del.

Ljudeffekterna i spelet fungerar bra, men musiken är usel och upprepande av vissa kommentarer blir bara irriterande i längden. Karaktärsdesignen känns sällan lika lekfull som i exempelvis Team Fortress, och även om bandesignen är desto bättre är banorna för få till antalet.

Monday Night Combat är ett lättsamt och underhållande spel och känns som en naturlig evolution för Tower Defence-genren. Det är långt ifrån felfritt och beroende av gott sällskap för att underhålla. Jag tror vi kommer se många liknande spel i framtiden som säkert kan bli mycket bättre än MNC, men under tiden duger detta mer än väl och är lugnt värt de 1200 MS-poäng det kostar, förutsatt att man inte tänkt spela det ensam.

8 / 10

Monday Night Combat Kristoffer Nyrén En värdig ersättare till måndagsklubben 2010-08-21T11:30:00+02:00 8 10

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!