Sports Champions

PlayStation Wii Sports HD

Sony vet vad de vill med sin nya rörelsekänsliga kontroll PlayStation Move, och deras främsta mål är ju givetvis att roffa åt sig en del av kakan som Nintendo bakat med sin Wii. Det är inget de hymlar med, och det märks inte minst med deras sportspel Sports Champions som utvecklats av Zingadi Games.

Till skillnad från Wii Sports som faktiskt medföljde konsolen säljs detta spel separat, om än till ett smått nedsatt pris. Move-spelen ska gå att få för någon hundralapp mindre än de ordinarie spelen, något som nog är klokt om man ska locka till sig nya kunder.

Sports Champions består av sex sporter; diskgolf, gladiatorduell, bågskytte, beachvolleyball, bocce och bordtennis, som alla kan spelas ensam eller tillsammans med vänner. Beroende på om man har en eller två Move-kontroller förändras rörelsemönstret för de olika grenarna, men de är alla fullt funktionsdugliga med bara en kontroll. I vissa bocche och diskgolf kan man dessutom spela fyra spelare åt gången, men då turas man om.

Viktigast av allt är att ha gott om utrymme när man spelar, samt att det är någorlunda mörkt i rummet. Vanligt dagsljus är okej, men solljus kan slå ut kameran. Däremot är det inga problem om det är mörkt, och klotet längst fram lyser upp och registreras även med släckt lampa. Inför varje spelomgång måste man registrera sin kontroll, och det gäller olika bud för varje spelare. Det går dock fort och stör inte nämnvärt.

Move-kontrollerna fungerar egentligen olika bra i olika grenar. Den största invändningen mot rörelsekänslig styrning brukar vara att det blir en massa oprecist viftande, och detta är något som går igen i några av sporterna. Främst gäller det beachvolleyballen när man ska passa, mycket för att spelarna rör sig själva till rätt position. Det blir mycket uppåtsvepande rörelser inför den stundande smashen, vilket är lite trist. Detta jämfört med den andra bollsporten bordtennis, som nog är en av höjdpunkterna i samlingen.

För till skillnad från beachvolleyballen och Wii Tennis gäller det att hålla sitt racket på exakt rätt ställe på bordet, och när man slår registreras även djupleden för kontrollen. Det betyder att spelet inte bara känner av hur hårt man slår, utan även ens uträknade position på bordet. Slag kan därför slås nära nät eller till och med en meter bort från bordskanten, och det är spelaren själv som avgör allt dessa. Vid lägre skicklighetsnivå får man se bollens bana på planen, men detta kan skalas bort så att man bara ser studsplatsen.

Bordtennisen må vara den roligaste sporten för mig, men även bocce passar bra när man spelar i sällskap. Sporten liknar boule, och går ut på att man kastar ut en liten boll som sedan alla försöker komma så nära som möjligt med sina egna bollar. Flest bollar närmast den lilla målbollen ger poäng, och spelar man fyra personer delas man in i lag. Utöver den vanliga banan kan man även spela på småknasiga minigolfliknande banor, men roligast blir det när man kör terrängbocce och bara kastar omkring bollen i parken. Rörelserna här påminner rätt mycket som de i Wii Bowling, och känns väldigt precisa.

Discgolfen är givetvis samma sak som frisbeegolf, och går ut på att ens frisbee ska nå målet med så få kast som möjligt. Svingen som görs med handen fungerar precis som i den riktiga sporten, även om det är svårt att veta hur precist det egentligen är. Det går i alla fall att skruva en del, och kör man fyra spelare blir det rätt kul.