Start the Party

Festen kan börja?

Ni som minns när Sony släppte sitt första kamera- och rörelsetillbehör EyeToy till PlayStation 2 vet att de hade en samling med minispel som hette EyeToy Play. Det bestod av enkla små minispel som kunde spelas framför kameran, och nu när PlayStation Move ska lanseras i mitten av månaden är det dags för en ny minispelssamling för de yngre spelarna.

Denna gång heter samlingen Start the Party och består av lite mer än en handfull minispel som spelas med Move-kontrollen, och uppläggsmässigt har det lånats friskt från EyeToy Play, Buzz och Buzz Junior. Tack vare PlayStation Eye-kameran får man se sig själv på bilden, och när man börjar spela får man dessutom fota sig själv och även spela in en kort ljudeffekt. Det är charmigt och ger en snabb start på spelandet, då man inte behöver böka omkring med namn och liknande.

Är man flera som spelar kan man spela ett par minispelsomgångar, antingen sina favoriter eller slumpmässigt valda partier, men det är bara en åt gången som kör. Uppp till fyra spelare får då samsas och turas om, och även om jag förstår vitsen med att ha ett flerspelarläge som inte kräver ännu mer utrustning hade det varit trevligt med några flerspelarmoment för de som investerar i utrustningen.

Mer om Start the Party

Tack vare att man ser sig själv på skärmen kan Start the Party stoltsera med sitt absolut bästa partytrick, och det är att Move-kontrollen förvandlas till valfritt föremål på skärmen, med nästan kusligt exakt avbildning och rörelsehantering. Och eftersom man tittar på sig själv och faktiskt håller i något känns det helt naturligt att man håller i en rakapparat eller en målarpensel.

Spelen är ganska så olika och mina höjdpunkter innefattade ballongfisksmällning (använd kontrollen som en nål och stick hål i fiskar av rätt färg), fruktklyvning, färglägga ytor och blåsa fåglar in i sitt bo med en fläkt. Det är främst spelen som kräver direkta rörelser som man lätt kan ta till sig som fungerar, medan de mer abstrakta uppdragen - som att flyga en helikopter i sidled genom att vinkla handleden eller att fläkta fallskärmshoppare åt rätt håll - inte alls fungerar bra.

Några spel saknar dessutom det där lilla intuitiva extra och bestraffar spelaren i onödan, som frisörspelet där man ska klippa kunden enligt anvisningarna och sedan färga håret. Det verkar inte finnas någon riktigt konsekvens vad gäller godkännandegraden för klippningen, vilket kan bli frustrerande. Sedan finns det några mer förglömliga spel, som att jaga spöken med en ficklampa eller skjuta anfallande robotar.

Spelar man ensam får man välja spelen och försöka nå toppoängen, men konstigt nog går det inte att välja alla spel, då flera av dem bara är tillgängliga i flerspelarläget. Tyvärr finns det inget Wario Ware-liknande upplägg där man bara kan spela om och om igen, och bristen på större och mer flödande festlägen gör att spelet inte riktigt håller hela vägen.

Lite fler spel och en bättre gallringsprocess hade nog gjort att Start the Party skulle räcka längre, men för barn kan detta ändå vara en bra inkörsport till de rörelsekänsliga spelen som snart invaderar Sonys stationära konsol.

6 / 10

PlayStation Move och Start the Party släpps exklusivt till PlayStation 3 den 15 september.

Start the Party Toby Lee Festen kan börja? 2010-09-01T14:00:00+02:00 6 10