Eurogamer.se

Dead Rising 2: Case Zero

Demot som blev ett helt spel

Storspel har på senare år fått dras med små varianter som vill rida på framgångsvågen någon månad före releasen. Oftast handlar det om usla mobil- eller arkadtitlar som inte har någonting gemensamt med mastodonttiteln mer än namnet, och största motivationen att köpa "prologen" (som de alltid kallas) är oftast de exklusiva föremålen som går att överföra till "det riktiga spelet".

När Dead Rising 2: Case Zero utannonserades var det därför inte många ögonbryn som höjdes, och när prissättningen dessutom hamnade så lågt som 400 Microsoft Points var jag övertygad om att Capcom bara försökte ta betalt för ett simpelt demo av Dead Rising 2, med någon extra filmsekvens eller liknande så det verkar utspela sig före händelserna i skivspelet.

Men oj så fel jag hade.

Mer om Dead Rising 2: Case zero

För även om titeln till stor del är en förtitt på vad som komma skall i Dead Rising 2 står det sig riktigt bra som ett helt eget spel, och håller bra mycket högre klass än andra välgjorda DLC:n (DownLoadable Content) , som dessutom kostar mer än dubbelt så mycket och kräver att du äger originalspelet.

I Case Zero får vi stifta bekantskap med före detta motocrossmästaren Chuck Greene och hans dotter Katey, som är på väg in till Vegas-inspirerade staden Fortune City när deras bil plötsligt blir stulen vid ett stopp utanför bensinstationen i byn Still Creek. Världen vimlar numer av zombier, och då hans dotter vid ett tidigare tillfälle blivit biten av en sådan måste Chuck hitta mer av bromsmedicinen Zombrex som förvarades i den stulna bilen.

En bit in i spelet får Chuck reda på att militären planerar rensa Still Creek från infekterade klockan 21.00 under samma dygn som de anlände. Eftersom Katey bär på zombieparasiten skulle de avrätta henne utan att tveka, så det gäller att hitta ett fordon att fly i på mycket begränsad tid. Tidspressen påverkar – precis som i ettan – ens spelstil avsevärt, höjer omspelningsvärdet och får handlingen att kännas mer relevant, och är ett mycket välkommet inslag även denna gång.

Utöver att leta delar till en trasig motorcykel Chuck hittar tidigt i spelet gäller det att leta upp och hjälpa andra överlevare, hitta starkare vapen, och utforska den fantastiska lilla byn. Som vanligt kan man plocka upp i stort sett vad som helst att slåss med, men man kan även kombinera vapen för att få ett starkare sådant, vilket är riktigt roligt. Vissa lösningar är ganska simpla, som att sätta spikar i ett basebollträ, medan andra är lika långsökta som pusslen i gamla äventyrsspel. Humorn är som vanligt på topp genom hela spelet, och utvecklarna har fixat till problemet med sparfunktionen i ettan.

Spelet är inte särskilt långt, men vill man hinna med allt krävs det nästan att man spelar om det en eller två gånger, och det är riktigt kul att göra det. I vanliga fall blir jag arg efter att ha misslyckats med något uppdrag med någon sekunds marginal, men i Case Zero blir jag istället glad eftersom jag då får ytterligare en anledning att spela om titeln.

Det finns givetvis brister i spelet, exempelvis är fotografiutmaningarna som bortblåsta och laddningstiderna kan bli lite för långa. Men överlag är detta ett fantastiskt litet spel med alldeles lagom mycket att utforska under speltiden man bjuds på, och är du minsta intresserad av Dead Rising är detta ett självklart köp. Om inte borde du spela det ändå, för så här löjligt mycket spel till ett så ynkligt pris är det inte ofta man ser.

9 / 10

Dead Rising 2: Case Zero finns att köpa på Xbox Live Marketplace för 400 MP.

Dead Rising 2: Case Zero Kristoffer Nyrén Demot som blev ett helt spel 2010-09-03T09:00:00+02:00 9 10

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!