EyePet: Move Edition

Hur gör djur med pinne

Inför julen 2009 släppte Sony spelet EyePet - ett barnspel som använder PlayStation Eye-kameran till att skapa intrycket av att man faktiskt lekte med ett husdjur i sitt vardagsrum. Fast ja, det var ju bara på låtsas. Trots att det såg ut som att man klappade ett litet monchichi-liknande djur på teven så var det ju bara i skärmen det skedde. Jimmy var i alla fall rätt förtjust i konceptet i sin recension. Själv var jag inte helt övertygad.

Inför lanseringen av PlayStation Move släpper nu Sony en uppdaterad version av spelet, kallad EyePet Move Edition. Ni som gillar korta recensioner kan andas ut, då jag hänvisar till våra tidigare 1 200 ord om spelet för dess grunder. Den enda skillnaden här är nämligen att en del av spelmekaniken har anpassats för att utnyttja den nya Move-kontrollen - något som redan nämndes i vårt tidigare utlåtande om spelet.

Mer om EyePet

För faktum är att det här är samma spel. Det är samma troféer som gäller som tidigare, och om man redan äger EyePet ska det enligt uppgift släppas en kostnadsfri Move-patch.

I fjolårets version var man tvungen att hålla upp ett A5-stort kort i hårdpapp för att få tillgång till föremål som man kunde använda till att interagera med sitt virtuella husdjur. Det var rätt bökigt, och att hålla i en liten kartongbit gav inte särskilt mycket. Och Move-kontrollen gör verkligen stor skillnad. Det blir en helt annan fysisk känsla, och gensvaret är mycket högre tack vare att kontrollen hittas mycket bättre och att den kan användas vid de flesta tillfällena. Avläsningen blir helt enkelt mycket mer korrekt.

Dessvärre är det fortfarande lite långsamt och uppstyrt för min smak, och trots att man nu använder Move-kontrollens upplysta boll krävs det en hel del ljus för att det ska fungera. Sitter du i vardagsrummet och spelar på kvällstid behöver du tända gott om lampor runt omkring golvytan för att dina rörelser ska kännas av. Nu spelar kanske inte så många barn om kvällarna, men det blir som bekant mörkt rätt tidigt här i Sverige under vinterhalvåret.

Men i mångt och mycket har ju Jimmy rätt när han säger att "EyePet är bland det bästa man kan ge ett barn i spelväg till PS3 i dag om man vill komma bort från det vanliga skjutandet och plattformshoppandet". Jag kan hålla med om detta, men lite fler nyheter och ett lite högre tempo hade faktiskt inte skadat nu när man lanserar produkten på nytt. Det har ju faktiskt nästan gått ett helt år sedan den första versionen släpptes.

6 / 10

EyePet: Move Edition Toby Lee Hur gör djur med pinne 2010-09-08T13:00:00+02:00 6 10