NHL Slapshot

För dig som gillar att haka fast klubbor

NHL Slapshot från EA är bolagets första hockeyspel till Nintendo Wii - och ett spel som de med facit i hand kanske inte borde släppt själva, utan lämnat åt någon annan.

Inte för att NHL Slapshot är ett dåligt spel; nej det är både lättillgängligt och kul för stunden - men mitt intryck av att ha kört igenom det under ganska många timmar är att sportsimulatorkrängande EA inte är optimal utgivare av ett hockeyspel till Wii med roligt plasttillbehör. Istället borde kanske klubban använts till en betydligt fiktivare arkadversion av sporten och helt fokuserat på en dråplig skratt- och jubeltillställning á la Mario Smash Football. Eller något annat i den stilen.

Den stora gimmicken med NHL Slapshot är givetvis den plastklubba som följer med spelet och som du proppar ner både Wiimote och nunchuk i. Denna styrning funkar riktigt bra, även om det mest är tekningar, skott, tacklingar och finter du verkligen använder klubban till - resten styr du med knapptryckningar precis som vanligt. Den late eller ovane kan helt koppla loss klubbstyrningen och istället köra på mer traditionellt vis men får då också räkna med ett ganska mediokert hockeyspel som inte direkt mäter sig med någon av övriga plattformars motsvarigheter på senare år.

Mer om NHL Slapshot

Anledningen till att jag inte riktigt är tillfreds med att EA och affischnamnet Wayne Gretzky ligger bakom denna licenstitel är att hockeyn som spelas varken är arkadrolig eller särskilt verklig, utan trillar mellan stolarna och blir mest en lättillgänglig hockeyliknande NHL-kopia utan onlineläge och med daterad grafik. Detta är säkert tänkt att vara en inkörsport till mer avancerade hockeyspel för barn (PEGI-åldern är 3 och inte 16 som i en del andra EA-spel) eftersom man tagit bort de nästan obligatoriska slagsmål som bryter ut för jämnan i sporten. Men jag är ändå tveksam till NHL Slapshot som licensspel när jag begrundar följande:

Det är nästan omöjligt att åka ut för interference. Det är i hockey endast tillåtet att tackla puckförande spelare; detta skiter NHL Slapshot i och min knattespelare rensar ohindrat bort alla motståndarlagets forwards, dels för att förhindra dem att göra mål men också för att de inte ska hinna backchecka när vi vänder spelet.

Tacklingar utförs genom att du gör en crosscheckande rörelse med båda händerna och för klubban framåt. Jag är ingen ungdomstränare, men att lära knattar att crosschecking är bästa tacklingsmetoden känns inte riktigt kosher.

Och det är inte bara du som gör rörelsen, även din knattespelare plockar på din befallning då och då fram nävar och klubba och kör upp dem i motståndarens ansikte. Oftast med en blind domare bredvid som tycker sig ha bevittnat en ren tackling.

Missförstå mig rätt; allt detta är ok, tycker jag. Även för barn. Men inte i ett NHL-licensierat spel som är uppenbart riktat mot yngre och med nationalhjälten Wayne Gretzky som galjonsfigur. Samma klubbföring i ett potentiellt Mario Smash Ice Hockey hade varit klockrent; du pangar på och figurerna gör roliga grejer och skjuter osannolika skott när du måttar med klubban. Men när Gretzky, efter att jag mosat alla spelare i Peewee Goblins tills de lipar, tycker att jag gör ett bra jobb - men måste jobba lite med passningsspelet - blir det helt fel.