Comic Jumper

Driver med allt och alla

Det tog ett flertal gånger innan jag ens kunde säga rätt namn när jag tänkte på det här spelet. Gång på gång blev det Comix Zone istället för det korrekta Comic Jumper (som ibland också blev Comic Book Jumper), vilket inte bara beror på identiskt första ord i titeln, men även för konceptet, som för båda går ut på att man kastar sig in i olika typer av serier.

Skillnaden är att Comix Z... Comic Jumper ser det hela ur ett mer ironiskt perspektiv där man mer än gärna driver med allt som rör serietidningar. Fast det tar ju inte riktigt slut där, för även spel och mediabranschen får sin beskärda del av kritiken. Just därför känns det naturligt med en narcissistisk hjälte som lystrar till namnet Captain Smiley, som alltid följs av en sarkastiskt skämtande stjärna. Allt börjar i deras egen serietidning, där kvaliteten minst sagt är undermålig. Så pass att den läggs ner helt och hållet.

Då plockar bolaget, och tillika utvecklarna, Twisted Pixel in protagonisten och hans följe till en lokal där de får förbereda sig på gästinhopp i andra serier för att sprida sitt varumärke och framför allt tjäna lite behövda pengar. Motvilligt kastar kaptenen in sig i tre olika stilar - Conan-äventyr, 50/60-talsvariant och avslutningsvis manga.

Skämten är en form av akilleshäl för satiriska spel (som inte är släppta av TellTale och LucasArts), vilket vi bl.a. sett i Matt Hazard-spelen som numera huserar helt orörda i Rustas reabackar, men här blir det riktigt lyckat. De som har spelat deras tidigare titlar vet vad vi kan förvänta oss för humor, och de lyckas klockrent med att komma fram till lysande och relevanta jämförelser som gör ofta narr av allt och alla. Sexism är till exempel ett ständigt återkommande ämne i samtliga kapitel, ett ämne som hanteras på ett hysteriskt roligt sätt.

Innan man sätter kontrollen i händerna kan man tro att det antingen handlar om ett plattformsspel eller möjligtvis ett simpelt slagsmålslir ā la Final Fight. Men det är i stort sett ett schmup (sidorullande shoot 'em up-spel) som utspelar sig på marken, bortsett från Manga-avsnitten där man naturligtvis rider på en enhörning som skjuter ur sig regnbågar och hjärtan. Du kan använda dig av två olika kontrollsätt utan att behöva ändra något i menyer. Antingen använder du vänstra styrspaken och xyba-knapparna, eller så kör du med två analoga styrspakar och kantknapparna. Det är inte några avancerade kombinationer, utan det handlar om att hoppa, skjuta och glida.

För att inte det ska bli för repetitivt vrider de ibland vinkeln så att det nästan blir ett FPS genom att du styr både dig själv och ditt synliga sikte. Det blir även några gånger sekvenser där man snabbt ska trycka på en specifik knapp för att hålla sig levande under en scen som påminner om en renderad filmscen, vilket för mig vidare till grafiken.

Eftersom det rör sig om serietidningsaction är det naturligtvis cellskuggad grafik det handlar om, även tecknade stilen anpassas till den specifika banan. Snyggt är det i alla fall, men om du inte är lockad av vare sig humorn eller ytan lär själva mängden av innehåll intressera dig.

Normalt sett vill jag aldrig tala om pris kontra speltid eftersom det inte känns relevant - ett bra spel är bra nästan oavsett längd. Men ärligt talat tycker jag att Comic Jumper har väldigt mycket innehåll. Efter att jag har spelat genom hela kampanjen har jag hållit på i, enligt statistiken, över fem timmar. Och då har jag inte ens börjat samla på mig allt som går att låsa upp, samt alla achievements. Kort sagt, för 1200 Microsoftpoäng är det här ett riktigt kap eftersom spelet inte bara är hysteriskt underhållande, utan vara även betydligt längre än fler titlar i mellanpris-segmentet i butikerna.

Game Feast har därmed fått sin första, stora titel, och jag hoppas på att spelfesten fortsätter i samma stil.

8 / 10

Comic Jumper finns att köpa för 1200 MP i Xbox Live Arcade