Enslaved: Odyssey to the West

Slav för den starka berättelsen

Det börjar bli mer och mer vanligt att se studior gå från att vara plattformsexklusiva till att utveckla spel för flera olika konsoler. Faktum är att det är oerhört få tredjepartsutvecklare som är helt och hållet exklusiva. På kort tid har vi sett Bungie, Epic, Insomniac och många andra bli frestade att kunna nå ut till fler människor, vilket förhoppningsvis ger högre intäkter.

Ninja Theory är en sådan studio, men det många inte känner till är att de faktiskt började som utvecklare till Xbox, men gick sedan över till PS3 och deras genombrottstitel Heavenly Sword - ett spel som många har en åsikt om. Vår chefredaktör Toby gillar det väldigt mycket, medan undertecknad inte ens orkade spela klart smörjan.

Nu är det som sagt andra tider, fast inledningsvis såg inte deras multiplattformsprojekt ut att vara något märkvärdigt. Sedan hände det dock något, då man tog ett vågat beslut och anlitade manusförfattaren Alex Garland (28 dagar senare, Sunshine) för att se över berättelsen. Det gjorde han naturligtvis, men de fick även motivera en hel del saker i spelmekaniken och det grafiska. Han ifrågasatte i princip allt skrev dessutom om dialogen helt.

Mer om Enslaved: Odyssey to the West

En annan som man har lånat från filmvärlden är Andy Serkis, mannen som är mest känd för sin roll som Gollum i Sagan om ringen-trilogin. Det betyder att de använder sig av precis samma teknik som i filmerna för att skapa digitala karaktärer. I Enslaved: Odyssey to the West spelar han huvudpersonen Monkey.

Monkey vaknar upp i ett skepp som verkar vara mycket nära att krascha. Efter att ha flytt från sin förvaringslåda är det en kamp om att hitta ett räddningsfartyg innan alla har stuckit iväg, och han får rejält mycket motstånd från en mystisk kvinna som alltid ligger steget före honom. Påpassligt lägger utvecklarna in en tutorial som förvisso styltar till flödet i historien, men det går relativt snabbt att lära sig grundegenskaperna så att jag kan fortsätta med det viktiga. Hur som helst, till slut lyckas han hänga med på det allra sista fartyget, som naturligtvis är ockuperad av kvinnan. Han får hålla i allt för kung och fosterland för att inte ryka med under landningen.

Timmar har gått, och han vaknar upp med en rejäl huvudvärk samtidigt som kvinnan sitter lite halvrädd och stirrar på honom. Hon har dock egentligen ingen anledning att vara orolig eftersom hon har satt fast ett huvudband på Monkey, vars syfte är att förslava innehavaren så att denna lyder en specifik person, som i det här fallet är kvinnan. Detta visas enkelt för mig när jag till exempel springer för långt bort från henne, vilket resulterar i en kraftig huvudvärk som rejält försämrar ens syn. Jag måste därför återvända till henne för att göra saker så att berättelsen fortlöper. Inget för den som är förälskad i sandlåde-spel, med andra ord. Efter att ha sagt sitt namn, Trip, berättar hon att detta gjordes eftersom hon behöver hjälp att ta sig hem. För att inte han ska försöka döda henne är den konstruerad att skicka en dödlig impuls till honom ifall den som kontrollerar skulle gå åt.

Allt utspelas någon gång i framtiden i en slags postapokalyptisk värld där maskinerna har tagit över. De har dödat majoriteten av människorna, och de som är kvar är antingen i flykt eller förslavade av en exakt likadant huvudband som Monkey har.