FIFA 11

Vem vinner årets fotbollsduell? FIFA eller PES?

Missa inte heller vår recension av Pro Evolution Soccer 2011 som publicerats samtidigt som denna recension. Den läser ni här.

Förra årets FIFA 10 var ett fantastiskt spel, som åtminstone för mig bevisade att Electronic Arts fotbollsserie slutligen gått ikapp och förbi konkurrenten Pro Evolution Soccer. Så vad gör man då för att följa upp en sådan succé? EA:s svar verkar av allt att döma vara försiktig evolution.

Man har helt enkelt slipat på de problem som funnits tidigare, och samtidigt försökt att ytterligare utveckla det som var bra. Problemen förra året rörde till stor del managerläget som var fullt med buggar och märkligheter och det har här blivit mycket bättre. Numera är detta sammanslaget med be-a-pro till ett enda karriärläge där man kan välja att vara spelare, spelande tränare eller bara tränare under upp till 15 säsonger.

Som spelande tränare får man bra möjligheter att påverka saker både på och vid sidan av plan, medan tränarläget kan ge en del underhållning men givetvis är långt ifrån specialiserade spel som till exempel Fotball Manager och på det hela taget känns som en ganska steril och livlös upplevelse. Som spelare skall man liksom tidigare utvecklas och ta sig vidare i sin karriär men i det nya spelläget irriterar långa väntetider mellan matcher och jag saknar de klart uppsatta mål man tidigare fick inför varje match och säsong.

Mer om FIFA 11

Om vi lämnar karriärläget och går vidare så är kanske den på förhand mest omskrivna förändringen att man nu kan spela 11 mot 11 online. Detta betyder alltså att det för första gången är möjligt att spela hela matcher som målvakt, något som dessutom går att göra även lokalt i enspelarläget. Möjligtvis kan någon tycka att detta låter kul, men det är det inte. Det är så enormt tråkigt att jag tror jag slumrar till en stund framför teven och därmed blir orsak till att mina motståndare kan vända och vinna en match med två mål på övertid. Jag lär inte återvända som målvakt i första taget.

Men skall vi prata mer om flerspelarlägena så finns de flesta möjligheter att sätta upp matcher och spela på olika sätt och hittills har det trots en enorm anstormning de första dagarna visat sig vara stabilare än FIFA 10 som drogs med uppkopplingsproblem in absurdum.

Viktigast är dock förstås hur spelet på planen fungerar, och till skillnad från förra årets revolution med 360-graders rörelsemöjlighet så är det första intrycket av FIFA 11 att det är likadant som FIFA 10, men efter lite mer spelande avslöjas dock vissa skillnader. Det fysiska spelet har förändrats och man märker nu betydligt större skillnad mellan en storvuxen spelare och en mindre i närkamper, en detalj som verkar ha gjort Zlatan än mer effektiv om motståndarna skulle ha gjort misstaget att inte satsa på storlek i mittförsvaret.

Ganska snabbt så märker man också att passningarna inte är som förr, och där det tidigare mest gällde att bestämma vart man ville passa och trycka på rätt knapp krävs det nu betydligt mer. Hur passningen lyckas beror på saker som spelarens skicklighet, hans position gentemot passningsmottagaren och bollens läge. Det är inte längre lika lätt att såga sig igenom motståndarnas mittfält med fina passningstrianglar, utan man måste vara noggrann och dessutom utnyttja sina skickliga spelare rätt, för de bästa spelarna skiljer sig nu tydligare åt i egenskaper och specialkunskaper.