Eurogamer.se

Sonic the Hedgehog 4: Episode I

Det tog 16 år att hitta taggarnas ursprung

1994 gjorde SEGAs eget lilla älsklingsdjur entré för sista gången på den populäre 16-bitsmaskinen Megadrive. Nu, 16 år senare, är den blixtsnabbe blåe igelkotten äntligen tillbaka och äventyret fortsätter direkt där den tredje utgåvan slutade. Minns ni? Den onde professorn Robotnik besegrades när Sonic och Tails förstörde hans rymdstation Dödsägget. Dock visar det sig att Robotnik (eller Eggman som han också är känd som) överlevt dusten och han är nu tillbaka för att återigen försöka förvandla alla invånarna till hans robotslavar.

Först och främst har ni kanske noterat att Sonic the Hedgehog 4: Episode I går med underrubriken "Episode I", verket kommer alltså att fortsättningsvis dyka upp i fler delar men än så länge får vi nöja oss med fyra tema-världar med tre banor vardera och en egen separat boss-fight. Dessutom tillkommer bonusbanor om man lyckas gå i mål med över 50 ringar samtidigt som man hoppar och fångar den stora ringen vid mållinjen. Det är alltså precis som förr!

Mer om Sonic the Hedgehog 4: Episode 1

Det som dock inte är som förr är den helt nya 2.5D-grafiken i 1080p. Sonic har fått sig en rejäl uppdatering och det syns när man studerar omvärlden noga. Texturerna är knivskarpa, färgerna är vackra och ljussättningen är enastående, och när man flyger över ramper och loopar känns det nästan som förr i tiden, man tänker inte ens på att allt är modernt. Till och med ljud och musik-effekter känns som om de vore tagna direkt ur 90-talet trots att allt har ett mycket större djup än vad som gick att få på den tiden, och det mina vänner är ett mycket gott betyg för oss Sonic-frälsta!

Så känslan av att detta är ett Sonic-spel infinner sig definitivt, till och med Sonics notoriska små långsamma steg innan han får upp farten finns med. Han är även begåvad med en ny typ av låsningsattack. Man låser sig nämligen automatiskt på fiender och förstörbara objekt när de är i närheten vilket gör det enkelt att utföra kombinationsattacker och snabba förflyttningar om fiender står tätt inpå varandra. Ett mycket trevligt inslag om jag får säga det själv, men inte helt lätt att bemästra i början innan man lär sig att tajma in knapptryckningarna på ett optimalt sätt.

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!