Hydrophobia

Dags att plocka fram simborgarmärket

Vatten står ganska sällan i centrum i spel, inte minst av den anledningen att det är svårt att skapa modeller på ett bra sätt i digital form. I Hydrophobia är det som namnet antyder annorlunda och det gäller båda punkter; vattnet spelar i mångt och mycket huvudrollen i detta XBLA-spel och det är inte oförtjänt då utvecklarna Dark Energy Digital lyckats skapa kanske den mest verklighetstrogna vatten-varianten jag sett.

Det rullar och forsar fram i omgivningarna, små vågor skapas av explosioner och flytande objekt flyttas omkring på ett trovärdigt sätt. Det är inte perfekt, för ibland beter det sig inte helt naturtroget men det är tillräckligt bra för att bli kul att leka med och det blir som jag nämnde ovan en hel del vattenlekar i Hydrophobia.

Historien utspelar sig i en nära framtid i en värld som översvämmats efter fortsatt klimatförstöring och vi får anta rollen som Kate, en ingenjör på ett enormt skepp kallat Queen of the World där en välbärgad elit lever gott medan större delen av världen lider. Detta ses knappast med blida ögon och spelet tar sin början när skeppet attackeras av ett gäng terrorister med något dunkel agenda, och Kate blir förstås den ofrivilliga hjälten i detta drama.

Mer om Hydrophobia

Det gäller alltså att kämpa sig fram genom detta delvis vattenfyllda skepp för att undsätta sina medpassagerare och stoppa terroristerna. Till sin hjälp har man en futtig pistol och en handdator som används för att hacka datorer och övervakningskameror samt låsa upp dörrar, och dessutom har man lyckligtvis radiokontakt med en kollega vid en övervakningsstation.

Spänningen finns onekligen där när man dyker långa sträckor genom vattenfyllda korridorer och hisschakt i jakt på en luftficka eller en dörr till ett mindre vattenfyllt område. Stundtals är det också underhållande att ta sig fram genom att klättra eller pussla med vatten och omgivningarna, höja och sänka nivåer för att nå dit man skall eller använda vattnet för att släcka bränder eller ta kål på motståndare. Dessa kan också tas av daga genom att man skjuter sönder el- eller gasledningar i deras närhet, eller det kanske vanligaste sättet som är de obligatoriska exploderande tunnorna.

Hydrophobia innehåller alltså en del intressanta idéer, men fallerar tyvärr på många andra vis. Miljön ombord på ett gigantiskt skepp har potential som dock endast resulterar i ett oändligt antal gråa och trista korridorer, och så fort det bli lite trängre visar den opålitliga kameran sin mest oroliga sida. Uppgifterna består mest av att gång på gång leta upp nycklar till nya låsta dörrar och däremellan skjuta mot ett par terrorister som alla ser likadana ut och beter sig som ett gäng nervösa sömngångare. Med tanke på att skjutandet upptar en så pass stor del av spelet så är det en enorm besvikelse.