Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2

Huvudvärksframkallande ninjakrafter

Under den senaste veckan har jag fått dyka in i en värld som verkligen inte är bekant för mig, nämligen Naruto. Jag har några vänner som slaviskt följer animén, och andra vänner som inte kan få nog där utan även väljer att följa mangan och alla slags spel som släpps. Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm är ett av dem som har gått riktigt bra försäljningsmässigt samtidigt som verket också har fått fina betyg. Nu är det dags för uppföljaren Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2.

Vad finns det då som oroar mig, egentligen? Inget, för på pappret ser det här ut att vara en trevlig upplevelse, även för personer som inte är bekanta med serien. Verkligheten visar sig dock att vara väldigt annorlunda.

Handlingen går mer eller mindre ut på att du får uppdrag av din mentor/ledare i hennes kontor högt uppe i ett torn, och mellan dem kommer du att träffa på både nya och gamla bekantskaper som leder dig till diverse äventyr där du måste besegra fiender som är mycket kraftfulla. Så här pass vag måste jag vara eftersom det är väldigt svårt för någon ny att få ett grepp exakt vad som händer. Kraven på spelaren är enormt hårda, då det förutsätts att jag inte bara har lirat ettan, utan även att jag följer med i andra berättelser från universumet.

Det går ändå att ta sig fram utan problem, bara det att nästan allt går in i ena örat för att sedan försvinna ut ur det andra. Intriger och karaktärer kastas fram i ett rasande tempo. Ena stunden hamnar jag i en dialog med ett stort gäng av människor, och någon minut senare är det en ny parallell handling som startas. Mitt huvud snurrar igång ordentligt, så pass att jag knappt hänger med i början. Några timmar senare är jag helt och hållet borta.

Genren är en mix som jag tidigare inte har sett. Grundstommen består av ett slagsmålsspel i 3D, något som också går att spela via alternativet Free Battle, men utvecklaren CyberConnect2 har också kastat in influenser från andra genrer. Under striderna i berättelseläget dyker det upp moment där man snabbt ska trycka på en eller flera olika knappar under en begränsad tid, och då menar jag verkligen begränsad. Konkurrenterna som använder sig av detta brukar vara ganska generösa med tidsrymden, men i Ultimate Ninja Storm 2 hinner du knappt tänka. Utan att överdriva får du inte ens en sekund på dig, utan snarare bara några hundradelar. Det resulterar i att du tar skada och får göra om just det knapptryckandet. Lyckligtvis är det alltid samma knappar, så det blir inte något onödigt långt lidande.