Super Scribblenauts

Stor i orden

Ordvrängerispelet Scribblenauts från förra vintern är tillbaka, denna gång med ett finslipat koncept, större variation och användandet av adjektiv. Det innebär att vi inte längre bara har hamstrar, utan nu kan det röra sig om stora hamstrar, arga hamstrar och flygande hamstrar. Väggar kan vara brinnande, eldsprutande och svävande. Flygplan kan vara gjorda av sten, snören kan vara kladdiga och korna man framkallar ges möjligheten att vara såväl kalla som odödliga.

Så hur påverkar det själva spelet? Rätt lite egentligen. Precis som i föregångaren ställs huvudpersonen Maxwell inför en serie med utmaningar, och utvecklarna 5th Cell har återigen valt att skippa handlingen helt till förmån för uppdragsbaserade nivåer. Det gäller med andra ord att uppfylla målen för att klara banan och få en Starit som lön för mödan.

Mer om Super Scribblenauts

Detta görs genom att man skapar föremål som Maxwell kan använda, eller som kan interagera med vad som finns i banan. Detta blev en ganska så repetitiv process i Scribblenauts, men till skillnad från tidigare är själva tillvägagångssättet och upplägget drastiskt förändrat här. Banorna är mestadels uppdelade på olika sätt, och stariten dyker inte upp förrän man har uppfyllt alla kriterier.

Uppdragen kan gå ut på att man ska skapa en viss typ av plats, till exempel en butik. Då får man skapa produkter som säljs däri, som charkuterier, kött, flingor, grönsaker och liknande. Andra uppdrag går ut på att man ska hitta felande länkar mellan olika substantiv, t.ex. att en stor katt kan vara det som saknas mellan en katt och ett lejon. Eller så kanske det behövs adjektiv i en bana, så att ens ost måste ha lite jävlaranamma för att räknas. Och en arg ost blir då aggressiv och attackerar andra föremål (min ängsliga ost fick på nöten rätt så rejält).

Roligast är de renodlade uppdragsnivåerna som dyker upp mellan varven. Där blir ens föremåls användningsområden mer som i ett äventyrsspel, där det krävs att man gör saker i en viss ordning för att ta sig vidare. Det blir ett lite mer varierat spelande där de statiska banorna styr det halvgalna prylskapandet och faktiskt skapar banor som består av mer än ett staplande av substantiv. För att verkligen klara en nivå ska man göra om proceduren tre gånger utan att upprepa sig, något som blir väldigt svårt i vissa fall.

Dessutom har kontrollen förbättrats rätt så rejält. Tidigare gick det bara att styra Maxwell med pekpennan, vilket ofta skapade konflikter när man kom åt fina noggrant utplacerade föremål. Nu kan man gudskelov även hantera honom med pilknapparna, och det gör spelet till en klart mycket trevligare upplevelse.