DJ Hero 2

En underbar mix av utveckling och kvalitet

Nu när musikgenren har börjat stagnera gäller det att skapa innovativa och vidareutvecklade spel istället för att bara använda samma mall med nya låtar. Guitar Hero: Warriors of Rock försökte, men föll platt när det handlade om nyheterna. Det är upp till DJ Hero 2 om Activision Blizzard ska lyckas ta sig ur svackan, och lyckligtvis har FreeStyleGames skapat ett spel som inte bara håller hög kvalitet, utan även bidrar med attraktiva nyheter.

Icke bekanta med ettan hoppar in i ytterligare ett spel som enbart kan styras av en speciell kontroll. Ifall man väljer en lägre svårighetsgrad är det på sin höjd tre knappar som man ska hålla reda på, medan svårare utmaningar innebär fler knappar och betydligt knepigare teknik. Precis som det ska vara, alltså.

I ettan var musiken väldigt präglad av hip-hop och rock, något som fungerar mycket bra i USA, medan européer oftast föredrar house och annan klubbmusik. Nu är det en jämnare mix mellan alla dansrelaterade genrer, och till min glädje har man nästan kapat rockdelen helt och hållet. Du kan alltså inte längre spela med en gitarr, då det enbart finns en enda låt i den musiktypen. Däremot har de kastat in en mikrofon i leken.

Mer om DJ Hero 2

De som tror att DJ Hero 2 har blivit ett nytt musikspel med flera instrument som spelar samma roll har fel. Sång och rap är nämligen bara för att låta bisittare få göra något, så det finns inga som helst poäng som räknas in i totalsumman. Det är ett festläge, helt enkelt, och apropå det finns det numera ett sådant för huvudinstrumenten om du vill lattja med kontrollen utan att musiken tappar något.

Ytan har förändrats mer än vad jag kunde tro på förhand. Först och främst har designen blivit mer modern och stilren med sin vita bakgrund. Formerna, som till exempel de intjänade stjärnorna och träffmätaren, är subtilt tillsnyggade, men allra läckrast är något så ytligt som klippningen. Tidigare kändes den lika menlös som det alltid brukar vara i musikspel, fast numera är den inte bara helt i rytm, utan tar även upp andra saker såsom scratchande och lekandet med crossfadern.

Däremot har symbolerna utökats i och med nyheterna, vilket till en början kan kännas lite förvirrande även för mig som har spelat ettan väldigt många gånger. Då kan jag bara föreställa mig hur det ska vara för helt nya i matchen. Det finns en anledning till den ovanligt långa listan av övningar (tutorials), så det gäller att ha modet uppe och nöta in vad exakt allt står för om du nu vill lira på något högre än easy.

Såvida man har en hyfsad koordination bör man starta på medium bara för att testa på alla låtar en gång, för att sedan gå över till hard. Annars går du miste om själva glädjen man känner efter att ha lärt sig tekniker som naturligt hittar en koppling till mixen - en nyckel till att verkligen uppskatta DJ Hero 2 och vad spelmekaniken erbjuder.