Eurogamer.se

Final Fantasy: The 4 Heroes of Light

Ljushjältar som övertygar

Jag är inget stort fan av Final Fantasy-serien; med det menar jag inte att jag inte gillar den utan att jag helt enkelt spelat ganska lite av den. Eftersom Final Fantasy: The 4 Heroes of Light till Nintendo DS bara löst hänger ihop med övriga serien behöver jag emellertid inte vara alltför ledsen för det - och det tycker jag inte att du heller ska vara om du befinner dig i samma sits.

Final Fantasy: The 4 Heroes of Light är nämligen, kort uttryckt, ett riktigt trevligt BMRPG - eller bärbart mysrollspel som både kan sträckspelas och avnjutas stötvis på resor eller dylikt. Själv har jag i egenskap av nybliven pappa haft möjlighet att spela enbart tack vare att det faktiskt är ett mycket förenklat rollspel till just en bärbar konsol; jag kan springa runt i en grotta i en kvart för att nästa stund byta blöja och dyka in i handlingen igen utan att känslan är förstörd.

Som brukligt är i japanska berättelser iklär du dig rollen som yngling som ska bli vuxen. I härlig grafisk och audiell retrostil ska du ta dig till kungen av Horne för att berätta att du är redo att bekämpa mörker och orättvisor och får några kompanjoner på vägen som är lika gulligt tonårsnaiva - och rumpsparkande - som du själv.

Precis som i de två tidigare DS-versionerna av Final Fantasy 3 och 4 är det Matrix Software som fått äran att snickra ihop erfarenhetspoängjagandet och monsterbankandet åt dig - och trots riktigt simplistisk mekanik och en enorm känsla av att "jag har gjort det förut" så övertygar deras verk och levererar exakt det de utger sig för att göra.

Även om FF: t4HoL inte är lika visuellt vackert som exempelvis konsolens Zelda-spel så uppvägs detta av att varje byte av utrustning och kläder direkt åskådliggörs av karaktären yttre; för mig är det halva nöjet med ett rpg att faktiskt förändra sin persons utseende och här är det detaljrikt och snyggt utfört.

Den stränga begränsningen av antal föremål ni kan bära med er leder till att det intensiva samlarbegäret en del rollspelare kan gripas av nästan helt uteblir. Med 15 platser per ryggsäck kan bara det viktigaste tas med och även om det går att lägga undan grejer i städer så fattar man snabbt galoppen och kastar det som inte är absolut nödvändigt.

Storymässigt sker inga underverk i FF: t4HoL; det berättelsen påverkar mest är vilka karaktärer du får med dig på vägen.

Redan i början skiljs nämligen de fyra åt och ersätts av andra - eller också får du i vissa delar äventyra med bara två figurer och ibland till och med i ensam majestät. Detta gör att förutsättningarna för spelet fortlöpande förändras, jag kan inte behålla samma taktik spelet igenom eftersom en tillfällig bundsförvant helt plötsligt kan bestämma sig för att dra på eget håll. Han eller hon tar då med sig de pinaler du utrustat honom/henne med, så se upp med vad du ger ifrån dig.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!