God of War: Ghost of Sparta

Döder bröder blöder

Med ledorden "varje slut har en början" slår utvecklaren Ready at Dawn på den stora krigstrumman för att leverera ännu ett blodigt och episkt äventyr till Sonys handhållna spelenhet PlayStation Portable. Me d det framgångsrika God of War: Chains of Olympus visade utvecklaren att ett God of War-spel fungerar alldeles ypperligt till det bärbara formatet och nu har de siktat in sig på att överträffa sig själva ännu en gång med det efterlängtade God of War: Ghost of Sparta.

Handlingen, som utspelar sig mellan första och andra spelet, fokuserar på krigsguden Kratos tragiska förflutna. Den börjar med att Kratos plågas av syner av sin döende mor som kallar efter honom, och för att stoppa dessa syner beslutar han sig för att resa till henne, mot gudarnas vilja. Efter en minst sagt blodig resa till Atlantis finner han sin mor på dödsbädden som erkänner att hon har burit på en stor hemlighet. Hans länge förlorade bror Deimos lever fortfarande och hålls fången i dödens land där han jämrar sig i konstanta plågor.

Mer om God of War: Ghost of Sparta

Spelmallen som David Jaffe satte i sten till det första spelet följs fortfarande traditionsenligt utan några större avvikelser. Istället för förnyelse har den omåttligt populära spelserien istället fokuserat på finslipning och förbättring av källkonceptet inför varje nytt kapitel. Så är även fallet här, med ett episkt äventyr där man slaktar allt ifrån början till slut, och man älskar varje sekund av det.

I vanlig ordning har man tillgång till en rad brutala slagkombinationer och magiska föremål som förvandlar alla mytologiska monster till slarvsylta. Utöver de stilbildande kedjade klingorna får man chansen att bland annat bemästra den traditionsenliga spartanska krigsutrustningen, nämligen en rundat sköld med tillhörande spjut. Med skölden kan man avvärja projektiler, forcera bort fiender och skingra eld under vissa pusselmoment. Spjutet kan kastas och förgöra fiender i fjärran, samt demolera specifika föremål som blockerar ens framfart.

En av de mer effektfulla attackerna är den nya möjligheten att rusa fram och tackla omkull sin motståndare, för att sedan avsluta med några brutalt välriktade slag mot skallen. Detta fungerar inte på större varelser som minotaurer och cykloper, men för de mindre fienderna innebär det mer än ofta en säker död. Oavsett hur man väljer att bemötta striderna är stridssystemet fantastiskt finslipat med en gedigen tyngd och tillfredsställande brutalitet.

GoW: Ghost of Sparta-teasertrailer

Minispelen där man ska trycka på samma knapp som visas på skärmen, det vill säga quick time events, spelar fortfarande en stor roll även i denna del. Alla större fiender - och framförallt de kolossala bossarna - avslutas med dessa filmlika sekvenser som får blodet att pumpa. Förbättringen från den tredje delen till PlayStation 3, där knappsymbolen visas i rätt placering istället för mitt på skärmen, finns även här och det underlättar enormt under dessa hektiska moment.

När väl stridsdammet har lagt sig blir man serverad perfekt avvägda pussel- och plattformsmoment som skapar ett nästintill perfekt speltempo.