Shaun White Skateboarding

En (färg)glad överraskning

Skateboardspelen har genomlidit en rejäl berg-och-dal-bana under årtiondet som gått. Vissa hävdar att den nådde sin topp i och med släppet av Tony Hawk Underground, medan andra tycker att det är först vid EA:s intåg med Skate som genren har funnit sitt hem. Alla är dock rörande överens om att de senaste årens Tony Hawk-spel har varit allt annat än bra.

Eftersom Hawk floppar och Skate satsar på realism finns det ett tomrum för de som vill få en mer arkadaktig känsla. Just det såg Ubisoft när de tillsammans med Shaun White bestämde sig för att utöka hans varumärke till brädor som har hjul. De flesta kanske inte känner till detta, men White sysslar inte bara med snowboarding, utan även skateboarding.

Utvecklarna Ubisoft Montreal, som även gjorde Shaun White Snowboarding, hanterar verket, och trots dåliga föraningar från min sida blir jag riktigt, riktigt, positivt överraskad av vad de har åstadkommit.

Handlingen är alltid sekundär i sportspel, så även denna gång, men jag gillar verkligen konceptet de använder sig av. Allt utspelar sig i nutid, fast med en 1984-twist. Myndigheterna har infört ett fascistiskt samhälle där alla är formade och stöpta efter samma mall. Eget tänkande, känslor och färger är strikt förbjudna, men vissa har fått nog. Rebelledaren Shaun White har precis tagits till fånga, men eftersom han har hjälpt dig att fly från fängelset är det upp till dig att väcka folket från den tråkiga sömnen.

Jag vill inte bara klara av huvuduppdraget, utan även allt omkring, något som ytterst få spel har lyckats förmå mig till. Tack vare en simpel kontroll och ett tydligt gränssnitt blir man aldrig förvirrad över vad man kan göra, och med enkla knapptryck kan jag skapa en rutt som leder mig till de områden jag vill besöka. Senare kan man även använda sig av pendeltåg för att färdas riktigt långa sträckor.

Det är själva spelmekaniken - att du genom att göra läckra tricks sätter färg på din omgivning och medborgarna. Så enkelt är det dock inte, utan vissa är så pass djupt inne i hjärntvättandet att det krävs något speciellt för att väcka dem. Därför samlar du något som kallas för Flow, som består av de poäng du får när du för diverse trick. Med tiden sjunker summan, och därför krävs det att du konstant utför saker för att hålla nivån uppe. Taket höjs konstant efter vad som krävs att utföra, så det blir svårare och svårare att lyckas omvandla personer och objekt. Du måste alltså inte bara vara duktig på en sak, utan även hålla en jämn nivå under en längre tid.