Professor Layton and the Lost Future

Borttappad framtid sökes

Professor Hershel Layton får en vacker dag ett brev från sin käre medhjälpare och vän Luke Triton. Problemet är att Luke inte minns att han skrivit något sådant brev och dessutom är det daterat tio år i framtiden och varnar för en katastrof. Professorn börjar ana att brevet kan vara länkat till den konstiga olyckan med en påstådd tidsmaskin som skedde veckan tidigare.

Pang på rödbetan, inga onödiga introduktioner - Professor Layton and the Lost Future suger in dig i en berättelse som friskt blandar humor med en slags allvarsam historia men precis som i Phoenix Wright- eller Blue Toad Murder Files-serien tar humorn ofta över. Och precis som i mitt senare exempel är Professor Layton-spelen, för dig som inte vet, en berättelse som skapar en vacker ursäkt för att ge dig massor av gåtor och problem att lösa - runt 165 stycken för att vara inexakt.

Sherlock Holmes-referenserna går inte att ta miste på, även om den gode Layton är mer akademiskt orienterad än Conan Doyles 1880-talsförlaga. London är även i utvecklarna Level-5:s tappning en smutsig men levande stad med vindlande smågator och pittoreska affärer och andra verksamheter - och den stämningsfulla fiol- och dragspelsmusiken känns kraftigt inspirerad av tv-serien med Jeremy Brett i huvudrollen.

Men de uppenbara likheterna med litteraturdetektiven får i denna del ge vika för en mer mänsklig sida av Professor Layton. I pressmeddelandena som föregått spelsläppet utlovas den fullständiga berättelsen kring hur Layton fick sin karakteristiska höga hatt och utan att säga för mycket kan jag avslöja att det handlar om hans relation till en kvinna för många år sedan, vilket i sig drar lite mer seriositet till Laytons person än tidigare delar gjort.

Men oavsett stämningen går det ju som bekant inte att rädda ett dåligt spel enbart med en bra berättelse - men alla ni mysteriefantaster behöver inte vara nervösa. Layton och Luke stöter på sin resa mot sanningen på ett flertal olika personer, saker eller situationer som kräver att ett problem ska lösas.

1

Laytons hatt får större betydelse än i någon annan del av spelserien. Till en början förstår inte ens professorn varför.

Olikt Blue Toad Murder-gåtorna slipper du tänka på tidsåtgången och kan istället i lugn och ro med en kopp te bredvid dig fokusera på att knäcka gåtan och ta hur lång tid på dig som helst.

Faktum är att det är klokare att vara helt säker på sin sak än att gissa, då varje felaktigt svar minskar antalet picarats - valutan för belöningar - med vilka du låser upp bonusinnehåll och andra dolda saker mot slutet av spelet.

Däremot kan du alltid välja att låsa upp ett antal ledtrådar för problemet med mynt du samlar på dig genom att undersöka föremål med stylusen på ditt äventyr. På det viset kan du i princip själv välja den svårighetsgrad som passar dig. Använder du mynt får du successivt bättre ledtrådar; använder du inga mynt får du kämpa på egen hand tills du fixar det.