EA Sports MMA

Mum mum mum mah

Ingen kan förneka att mixed martial arts, eller MMA i folkmun, är en sport på frammarsch. Idrotten fungerar dessutom utmärkt som spel vilket UFC Undisputed har visat då serien har dominerat de senaste två åren, vilket kanske inte är så konstigt då UFC har varit de enda spelen som baserats på sporten. Men nu är det slut på dominansen då Electronic Arts har gett sig in i en duell med THQ genom sin nyaste medlem i deras framgångsrika sportssvit, EA Sports MMA.

Jag kan inte säga att jag är en extremt insatt konnässör av allt som har med MMA att göra, men jag har en grundläggande koll och känner till flera av de slagskämpar som EA har fått med i spelet, och de har fått med en respektabel lista på runt 60 kämpar från flera olika ligor. Eller vad säga om profiler som Randy Couture, Frank Shamrock, Fedor Emelianenko, Ronaldo Souza samt Bob Sapp?

Men EA:s stora satsning har inte gått helt smärtfritt utan kontroverser. Dana White, grundaren av MMA-ligan Ultimate Fighting Championship som THQ:s spel baseras på, såg rött när spelet utannonserades och hotade med att alla som samarbetar med EA aldrig någonsin skulle få kämpa i hans liga. Detta uttalande har han senare backat på men antagligen finns friktionen kvar och gnager någonstans i bakgrunden. Men nog om detta och tillbaka till spelet.

Mer om EA Sports MMA

Då detta är det första spelet i en ny serie började jag med inlärningsdelen vilket visar sig vara helt meningslös och hjälpte mig inte speciellt mycket. Istället hoppar jag in på det mer lockande karriärläget där jag får skapa en helt nykläckt fighter för att försöka grabba åt mig ett tungt mästarbälte någon gång i framtiden. Som nybörjare startar du i Bas Ruttens träningslokal för stallet MMA Elite och första uppgiften är att bestämma ditt utseende samt vilken stil du slåss med, som är betydligt viktigare.

Det finns flera stilar att välja på och de är rätt olika så det gäller att ta en som passar dig, men det grundläggande valet är om du vill slåss stående eller om du vill fokusera på markstrid. Väljer du till exempel boxning eller muay thai (thaiboxning) ska du försöka hålla dig på fötterna, medan utövare av sambo eller ju-jitsu istället vill få ner striden på golvet för att snabbt få till en strypning eller vrida en lem så att motståndaren tvingas avbryta.

Efter dessa grundval är det bara att hoppa in i ringen och det är egentligen nu du får lära dig grunderna och hur kontrollen fungerar genom ett antal lättare lektioner. Det dröjer dock inte länge innan den första officiella matchen är ett faktum och det är dags att ta till vara på träningen.

Det viktigaste elementet i en fajt är din uthållighet. Allt du gör under matchen tömmer dig mer eller mindre på din energi. När mätaren är i botten är dina slag, sparkar och garderingar nästan verkningslösa, och hamnar du på backen med din motståndare över dig är du illa ute så du måste hus hålla med dina krafter, i alla fall i teorin.