The Fight: Lights Out

Wii Boxing HD: Extreme Edition

Det känns inte helt omöjligt att föreställa sig mötet mellan den svenska studion Coldwood och Sony. Att skapa ett mörkt och skitigt fightingspel med rörelsekontrollerna låter som ett självklart val för PlayStation 3; en konsol vars image numera helt och hållet verkar kretsa kring att vara ett modernt och högupplöst Wii - fast med lite välbehövlig substans.

Så Sony ville ha ett Wii Boxing för vuxna, och Coldwood fick väl helt enkelt ta och lära sig hur rörelsekontrollerna skulle fungera och hur de bäst kunde utnyttja dem. Inget fladdrigt viftande, inga pastellfärger och inget som antyder att The Fight: Lights Out är något annat än det hårdaste och tuffaste spelet på marknaden.

Mer om The Fight: Lights Out

Nu vet jag att studion har jobbat med att ta fram ett spel med rörelsefunktioner under en längre stund, och utifrån sett lyckas spelet pricka av en hel del uppenbara punkter. Den nästan helt svartvita designen skapar en nedtonad bakgrund som lämpar sig väl för ultravåld; se bara på Mad World till Wii. Sedan spelar Danny Trejo rollen som ens tränare, och lyckas faktiskt avväpna en del av kritiken man kan ha gentemot det oironiska upplägget. Och till sist ska det ju vara exakta kontroller med det nya rörelseschemat. Äntligen lite riktig action.

Men nej, det går inte så jättebra. Den snygga designen i menyerna må slås ut av den sunkiga hiphopen i bakgrunden, men det stora och egentligen enda riktiga problemet är fighterna. Antingen spelar man med en Move-kontroll i ena handen och en DualShock i den andra, eller så har man två Move-kontroller. Det kan dock sägas direkt att man vill ha två Move-kontroller för att få ut något av spelet, då precisionen blir lidande annars.

Väl ute på gatan får man välja sin motståndare och få vissa slagsmålskriterier, som att bara vinna eller att göra det på tid. Själva slagen är väldigt precisa, och det krävs verkligen att man tar i för att få önskad effekt. Det blir med andra ord väldigt hårda slag rakt ut i tomma luften, och man får själv sköta det där med att stoppa sina slag. Förvänta er träningsvärk i överarmarna om ni inte vevat på ett tag. Svett och ömma muskler.

Men trots de exakta slagen finns det en del problem. Förflyttningen är styltig, med knappar som måste hållas in för att röra sig i sidled och kontroller som måste lutas för att man ska gå. Huvudmappningen fungerar endast vid väldigt stark belysning, och utan den måste man dessutom hålla in en knapp för att huka sig, vilket gör att lutningarna man gör tappar effekt.

Dessutom kräver spelet att man själv inte rör sina fötter ur fläcken, så om man ska lyckas får man stå som om man hade cementerade fötter och istället luta sig åt olika håll. Nu är det sannolikt en begränsing i Move-maskinvaran, och Danny Trejo gör sitt bästa att banka in denna instruktion i ens huvud bäst han kan, men jag hade nog hellre sett möjligheten att röra sig i rummet för att få till den rätta känslan. Det gäller särskilt med tanke på den strida strömmen av kalibreringar som sker innan varje match och returmatch. Den korta fördröjningen och det faktum att det inte går att ändra kameravinkeln till ett förstapersonsperspektiv innebär att man aldrig riktigt kommer in i fajten.

1

Danny Trejo är i alla fall hårdare än hårdast.

Anpassningsmässigt går det att tilldela sin slagskämpe olika attribut, som dessutom kan tränas upp. Pengar man vinner i matcher kan läggas på att läka skador, och man låser upp nya attacker under spelets gång. Vill man spela mot andra kan man göra det online och offline, men för det sistnämnda krävs fyra Move-kontroller för att det ska vara värt det.

Men det största problemet med The Fight är nog ändå att det inte finns så mycket substans. Träna upp din karaktär, ge honom (för här är inga tjejer tillåtna) ett generiskt utseende och börja sedan puckla på dina motståndare. Sedan finns det inte mycket mer att göra.

Sony och Coldwood tycker kanske att detta är den naturliga utvecklingen för Wii Sports. Själv väntar jag nog hellre på ett snabbare spel, eller åtminstone ett där man känner sig mer delaktig. Och där man kan röra på fötterna.

5 / 10

The Fight: Lights Out Toby Lee Wii Boxing HD: Extreme Edition 2010-11-03T17:30:00+01:00 5 10