Eurogamer.se

Dragon Ball: Raging Blast 2

Rasande smällar för nya och erfarna

Under en mycket kort tid har jag fått uppleva två stycken mycket populära animé/manga-serier som har fått sina egna spel, och jag hade inte någon erfarenhet sedan tidigare, bortsett från sporadiska kommentarer från vänner och bekanta. Först ut var Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm, och nu är det dags för Dragon Ball: Raging Blast 2.

Ettan sålde hyfsat, trots som bäst mediokra betyg. Det hindrade dock inte Namco Bandai att släppa en uppföljare efter bara ett enda år, men eftersom jag aldrig testade ettan kan jag inte ge några direkta jämförelser. Däremot ska jag tydligt redogöra exakt varför jag har det riktigt trevligt när jag spelar det här fighting-spelet.

Genren är som sagt fighting, och det sker via det klassiska upplägget en mot en. Jämförelsen med Naruto känns desto mer naturlig när jag ser hur mycket de påminner om varandra, till exempel allt flygande och hoppande, och den cellskuggade grafiken. Men i det här fallet lyckas Raging Blast 2 betydligt bättre med sin uppgift.

Det forceras inte med någon berättelse, utan fokuset sker helt och hållet på spelmekaniken och hur du kan alternera på bästa möjliga sätt. Läget som de flesta kommer att köra med, om man är ensam, är Galaxy Mode. Upplägget går ut på att man väljer en av de valbara karaktärerna och strider sig fram för att låsa upp allt från nya personer till nya, läckra kombinationer. Till en början är det 37 stycken, men om och när du fixar allt är det hela 65 olika karaktärer. Lägg till olika personligheter och kostymer, och du kommer att ha mycket att pyssla med.

Balansen mellan dem känns klart godkänd, och för varje styrka finns det också en svaghet som är enkel att begripa. Kombinationerna kan kännas lite skrämmande till en början, precis som med konkurrenterna, men det är definitivt inte omöjligt att få ett grepp om någon eller några favoriter.

Däremot lyckas inte den brutalt långa inlärningen med sin uppgift. Dels för att den pågår alldeles för länge (måste man verkligen visa upp precis allt som går att göra?), men först och främst för att översättningen minst sagt är bristfällig. Efter att jag har länge kämpat fastnar jag totalt med ett exempel som tycker att jag ska göra följande - "Hold down Y for a Smash Attack except for Smash Attack". Som du förstår var det ganska svårt att lista ut exakt vad jag skulle göra, men tack och lov går det utmärkt att utforska själv genom att på klassiskt sätt trycka på massvis med olika knappar för att se vad som kommer ut.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!