The Sims 3

Dags för en simtur i vardagsrummet

Vare sig man vill erkänna det eller ej så har vi alla våra personliga favoriter när det kommer till kontroller i spel. Diskussionen om huruvida skjutspel blir ospelbara utan mus och tangentbord eller plattformsspel en mara att ta sig igenom utan handkontroll har varit uppe många gånger och spelvärlden har delat upp sig i två läger om ämnet.

Själv försöker jag hålla mig någorlunda neutral i ämnet, men mitt spelbibliotek skvallrar om att jag föredrar spela med handkontroll då antalet PC-spel jag äger knappt är en bråkdel av alla konsolspel. Förvisso beror detta mest på att jag har större bildskärm, mer påkostat ljudsystem och skönare soffa ute i vardagsrummet än i datorrummet - men det går inte att undkomma det faktum att jag oftast väljer att spela med handkontroll de gånger bägge alternativen ges även framför datorn.

Det finns dock vissa genrer som inte alls fungerar särskilt bra med en handkontroll (inte ens wiimote), för vem kan nämna ett fungerande realtidsstrategispel eller simulator á la Sim-spelen som fungerar bra utan mus och tangentbord?

Mer om The Sims 3

Spelutvecklarna är dock medvetna om detta problem och varje gång de tvunget ska konvertera spel av den här typen till konsol får de kompromissa med titelns spelkoncept för att få en fungerande kontrollmetod så pass mycket att resultatet många gånger tillhör en helt annan genre än originalet.

Ni som hängt med sedan simmarnas intåg på konsolmarknaden i PlayStation 2-debuten The Sims 2 vet vad jag pratar om. Ett spel som i grund och botten handlade om att uppfostra och utsätta en liten familj för valfria situationer där friheten och målsättningen att ha kul på egna villkor var den stora behållningen förvandlades snabbt till en linjär och tråkig upplevelse när den förpassades till konsol. Resultatet hade mer gemensamt med ett äventyrsspel än det vi kommit att älska med seriens PC-delar och det hela kändes som en budgettitel för dem som inte hade råd att uppgradera sin PC, även om de fick lägga pengar på dyra minneskort till PS2 istället.

Konsolversionen av The Sims 3 är dock undantaget som bekräftar regeln och denna gång har utvecklarna faktiskt lyckats skapa ett fullvärdigt alternativ för dem som vill spela titeln i vardagsrummet men ändå få med allt som gjorde PC-originalet så bra.

Mycket av detta beror på att man äntligen lyckats skapa en kontrollmekanik som faktiskt fungerar med spelets fria upplägg utan några större kompromisser. Menyerna har exempelvis förenklats ordentligt men utan att ha förlorat någon funktion, att växla mellan simmar fungerar klockrent och spelets kamerakontroll är nästan mer användarvänlig än originalets. Dessutom är simmarna lite mer självgående, även om man lätt kan fördumma dem genom att dra ner ett reglage i spelets pausmeny.

Största skillnaden är dock att man inte behöver vara lika millimeterprecis med kontrollen och om det finns flera föremål inom en mindre area dyker det upp en liten meny där du snabbt och enkelt kan välja vilket objekt eller vilken sim du vill interagera med. Efter att ha vant sig med denna smidiga funktion saknar jag den faktiskt när jag går tillbaka till spelet på PC, och råkar klicka på fel objekt några gånger tills jag tvingas zooma in kameran för att lyckas välja rätt föremål.

Finns det något negativt att anmärka på kontrollen är det att man av någon konstig anledning inte längre kan kasta om ordningen på aktiviteterna man tilldelat sina simmar utan att först ta bort dem och välja dem igen. Men överlag ger kontrollen ett imponerande bra flyt utan att kräva speciellt mycket precision.