Time Crisis: Razing Storm

Inte tiden som krisar

Det är lite lustigt att det uppenbara Move-spelet Time Crisis redan finns på PlayStation 3 sedan länge. Ljuspistolspelet Time Crisis 4 släpptes för några år sedan med tillbehöret Guncon 4, men i och med de nya rörelsekänsliga kontrollerna släpper Namco Bandai en samling som innehåller tre spel på en skiva.

Och trots att TC4 är ett av spelen så spelar det en mycket mindre roll än de två andra, nämligen Deadstorm Pirates och Time Crisis: Razing Storm, varav det sistnämnda dessutom lånat ut sitt namn till samlingen.

Alla tre spelen kan köras med Guncon-tillbehöret eller med Move-kontrollen, och allra helst med pistoltillbehöret som man lägger kontrollen i. På så sätt förvandlas även den till en pistolkontroll. Skulle man sakna pistolmöjligheter helt finns även nödlösningen att spela med vanlig handkontroll, men detta är inte att rekommendera.

De tre spelen skiljs åt av mer än kosmetiska olikheter. Time Crisis 4 är en konvertering av arkadversionen där man ska skjuta ned terrorister på löpande band. Med ett tryck på X-knappen tar man sig i skydd för att pusta ut och byta vapen, och sedan hoppar man fram igen och fortsätter striden. Ibland utspelas skottlossningen i flera riktningar, och då får man sikta åt höger eller vänster för att titta åt det hållet. Det fungerar hjälpligt, men småsaker som att det är svårt att undvika fiendens attacker utan att ha memorerat deras rörelser stör upplevelsen. Jag tyckte dessutom att detta spel var det svåraste i samlingen, trots sänkt nivå.

Time Crisis: Razing Storm är den naturliga utvecklingen i serien, med aningen snyggare - men fortfarande urful - grafik och ett upplägg som är mer anpassat till den nya kontrollen. Man får skjuta mer automatiskt och när man laddar om höjs bara en liten kravallsköld i stället för att man hoppar in bakom en vägg. Det ger små, korta skjutsekvenser som fungerar väldigt bra, och trots att många av vapenvalen sker automatiskt innebär det ändå att det händer saker och att tempot hålls uppe.

Deadstorm Pirates är det sista spelet, och det säljs dessutom separat på PlayStation Store för knappa tvåhundringen. Handlingen och karaktärerna känns som en blandning mellan Pirates of the Caribbean, Scooby Doo och Final Fantasy X, men eftersom den är minst lika undermålig i de andra två spelen blir det svårt att inte bara ignorera den.

Faktum är att Deadstorm Pirates i alla fall bjuder på lite mer. Utöver en trevlig fantasymiljö skjuts det konstant; det känns nästan som att man står med en vattenslang och inte en pistol, och utvecklaren har experimenterat med roderstyrning där man ska styra sin farkost genom att snurra pistolen. Det fungerar dock inte mer än hjälpligt, men det ger i alla fall lite variation till den alldeles för korta handlingen.

Det bjuds på flera olika svårighetsgrader, och dör man i ett spel läggs ytterligare en möjlighet att fortsätta spelet till i potten inför nästa spelomgång. Spelar man två personer kan det behövas, men eftersom det blir roligare att spela om dessa spel med lite sällskap stör det inte nämnvärt. Det innebär även att man uppmuntras att lära sig banorna, vilket gör det ännu smidigare nästa gång.

Den största nackdelen är livslängden. Jag har aldrig fallit pladask för såna här spel, och det är sällan de åker fram på fester då falsksång ofta smäller högre än hjärndött skjutande. Det blir en del kalibrerande inför varje omgång, men det stör inte nämnvärt, utan då är det tråkigare att de tre spelen bara bjuder på några timmars förströelselse. Gillar man ljuspistolspel är detta den bästa produkten ute just nu till PlayStation 3, men det gäller att man faktiskt gillar genren för att det ska vara värt det.

6 / 10

Time Crisis: Razing Storm Toby Lee Inte tiden som krisar 2010-11-10T14:45:00+01:00 6 10