Disney's Epic Mickey

Inte utan min episka pensel

En av spelbranschens största profiler är tillbaka efter många år utanför strålkastarljuset, och med toppspel som Thief II: Dark Project och Deus Ex i sin resumé är det intressant att se hur han tacklar något så annorlunda som ett Disneyspel. Jag pratar såklart om Warren Spector och Disney's Epic Mickey, som efter många om och men äntligen släppts.

Musse har klantat sig då han efter att ha smugit sig in i Trollkarlens arbetsrum råkar välta ut färgförtunningsmedel över magikerns tecknade magiska värld. En konsekvens av detta är att Musse dras ner i världen av de onda makterna som släpptes lös i samma ögonblick som förstörelsen ägde rum. Med en mystisk pensel som kan fylla i delar som blivit förstörda eller lösa upp detsamma med förtunningsmedel, är det upp till honom att ställs allt tillrätta och hitta hem igen. Det han inte har räknat med är att han måste tackla ytterligare en faktor, en rival från svunna tider.

Personligen har jag inte spelat ett spel med Musse Pigg i huvudrollen sedan utmärkta Castle of Illusion och Land of Illusion någon gång på 90-talet, så ett nytt plattformsspel men den folkkära musen kombinerat med den mörka atmosfären herr Spector tidigare visat upp borde bli en succé. Just den mörka framtoningen var det mest intressanta när man för första gången visade upp detta spel och när man tonade ner detta lite senare i utvecklingen kände nog många att det var ett steg tillbaka.

Mer om Disney Epic Mickey

Epic Mickey är i grunden ett ganska ordinärt plattformsspel och ni som spelat till exempel Super Mario Galaxy 2 kommer att känna igen er i hur detta kommer att gå till. En hel del funktioner är lånade från nämnda spel och andra titlar i genren, men jag ser inte detta som ett problem om berättelsen samt upplägget är unikt, och Epic Mickey har absolut sin egna personlighet.

Det som skiljer spelet från andra titlar i genren är att det har ett betydligt lägre tempo och fokus ligger mer på pussel än att ta död på fiender. För att tackla båda dessa element används den pensel jag nämnde lite tidigare.

Pusseldelarna går oftast ut på att måla föremål runt om i världen för att komma vidare på ett eller annat sätt. Det kan vara allt från att återskapa kugghjul till att ta röja bort hinder genom att ta bort golvet under dem så att de ramlar ner till våningen under. Det finns ofta två eller flera sätt att ta sig vidare vilket gör att du känner dig lite klurig när du tar dig vidare på ett annat sätt än det uppenbara. Men jag kan inte säga att pusslen är speciellt svåra och bör inte vara några som helst problem för någon med den minsta erfarenhet av liknande spel.

Detsamma kan man säga om striderna i spelet. Du bekämpar dina fiender med samma pensel, och om du skjuter dem med målarfärgen blir fienderna vänligt ställda till dig och hjälper dig att bekämpa andra motståndare. Väljer du att använda förtunningsmedlet försvinner fienderna permanent men du står också ensam mot resten som inte är helt glada på dig. Lägg till att fiendernas intelligens inte är de bästa, vilket gör att din värsta nemesis är den medelmåttiga kameran.