The Lord of the Rings: Aragorn's Quest

"i Moves land, där skuggorna ruva"

Jag läste Sagan om Ringen-trilogin första gången som tolvåring och som många andra fångades jag direkt av dess magi. Tillsammans med Conan-böckerna bildade Tolkiens värld bakgrunden till det mesta på den tiden som hade med fantasyrollspel att göra och anledningen till att delar av berättelserna kan kännas mossiga i dag är såklart att så många tagit efter och utvecklat genren.

Det som inte gick att göra film av på 80-talet gick alldeles utmärkt år 2000 och i dag är det i stort sett Peter Jacksons bild av Frodo, Gandalf och de andra som är gällande i folks ögon, lite som Disneys version av Snövit och de sju dvärgarna. Detta är på gott och ont, för jag minns en tid innan filmerna då dator- och tv-spel kunde förmedla sin egen bild av Tolkiens värld - den ena mer olik den andra. De gav tillsammans ett större djup och det var lättare för bolagen att leverera en egen produkt och inte bara en licenstitel.

Men...The Lord of the Rings: Aragorn's Quest är alltså en officiell titel som bygger på filmversionernas karaktärer och skådespelare. Om du mot förmodan inte kan historien så slutar allt väl och Aragorn/Vidstige/Elessar har blivit kung. Luras dock inte att tro att det handlar om nya äventyr för den sakens skull; berättelsen är nämligen byggd på det viset att Hobsalas borgmästare Sam Gamgi berättar om Aragorns äventyr för sin son Frodo. Det är alltså de tre böckerna, med början vid värdshuset i Bri, du upplever och får spela. Igen.

Förhandsinfon från Warner har sagt att titeln i första hand riktar sig till den yngre publiken. Bland annat dör ingen av karaktärerna du spelar (fiender dör dock i drivor) utan blir bara omtöcknade och behöver helas av dig. Det skvätter heller inget blod och ingenstans händer det något överdrivet otäckt; det mesta har alltså fått en barnvänlig och lättsam yta över sig, till skillnad från en del andra titlar från filmerna.

Aragorn's Quest är släppt till både Nintendo Wii och PlayStation 3 men i denna recension är det endast PS3 med Move-stöd vi testar; och jag måste tyvärr säga att det är en smärtsam upplevelse.

Där utvecklaren Headstrong Games lovar en episk historia i vilken du och en vän tillsammans får bekämpa mytomspunna fiender med varsin Move hittar vi mest en soppa av dålig grafik, uselt ljud, oprecis rörelsekänslighet, obegripliga screentearing-förekomster och märkbara prestandaproblem när mycket händer.

Ja, Aragorn's Quest är en direktport från Wii-versionen, men det hindrar inte att kvalitetskontrollen måste ha samma krav som för andra spel - särskilt när det gäller en Move-titel hyfsat nära lanseringen. Aragorn's Quest är helt enkelt dålig reklam för både PS3 och Move; jag tror inte du hittar detta spel uppställt i testbåset i särskilt många affärer kring juletid.

Men vi börjar med det viktigaste; kontrollerna.

Kikar vi på precisionsspel som Tumble ser vi att Move verkligen är precis och intuitiv. I Aragorn's Quest går det bra att hugga, sticka och svepa ditt svärd så länge du står mot en hödocka och gör noggranna och tydliga rörelser. I stressad strid mot fiender upplever vi alltför ofta att kontrollen inte alls hänger med i det vi vill göra utan utlöser helt andra attacker än de vi tänkt och ofta alldeles för långsamt.

I din vänstra hand kan du ha saker som sköldar, facklor och andra hjälpmedel. Dessa styr du med vänsterhanden i vilken du antingen har en navigation controller eller en vanlig Sixaxis-kontroll och även om detta andrahandstillbehör är ett intressant sätt att göra strider mer varierande så förstör rörelsekänsligheten så mycket av striderna att det inte riktig hjälper. Längre fram kommer det att finnas möjlighet att skjuta pilbåge och det funkar något bättre, även om kameravinkeln gör att det ibland är svårt att sikta där man vill.