Rock Band 3

Lär dig spela instrument, men ändå inte

Musikspelsgenren har verkligen haft sin storhetstid och det har länge känts som om den är på dekis. Men detta vill Harmonix och EA ändra på i och med deras nästa del av jätten Rock Band, den tredje i ordningen om man inte räknar de många bandspecifika versionerna som varit mer eller mindre matnyttiga. För att få oss att köpa ännu ett spel med tillhörande plastattiraljer har utvecklarna slängt in en hel del nyheter som på pappret låter revolutionerande men stämmer verkligen detta i praktiken?

Själv har jag varit en trogen konnässör av musikspel sedan jag motvilligt fick prova Guitar Hero hemma hos sambons moster, vars barn hade skaffat spelet till PlayStation 2. Innan dess levde jag i övertygelse om att musikspel bara funkade i obskyra arkadhallar i Japan. Tänk vad fel jag hade och hur kul det var - tills det dök upp ett gitarrspel varje månad med bortglömda hjältar som någonstans ville återuppleva sina glansdagar eller storartister med storhetsvansinne som krävde att just de skulle ha ett eget spel. Som en frisk fläkt dök Rock Band upp och introducerade trummor och sång samt gjorde det hela till en mer komplett upplevelse. Men även detta upplägg blev till slut uttjatat och plötsligt satt jag där med dyra plastbitar som sakta samlade på sig ett fint lager damm.

Mer om Rock Band 3

Precis när det såg som mörkast ut utannonserades Rock Band 3 och som fågel Fenix steg åter lusten att leka rockstjärna upp till ytan. Anledningen var givetvis de nya instrumenten, det nya proffsläget och klassikern Freebird - vilka jag kommer att ta upp i denna recension. Okej kanske inte Freebird; den låten får tala för sig själv. Men vi börjar från början.

Upplägget har inte ändrats alltför mycket sedan höjdpunkten inom genren, Rock Band 2. De vanliga lägena finns med och samtliga låtar i spelet finns tillgängliga från start. Du kan välja att spela enskilda låtar, starta en karriär och skapa ett band, träna på vissa sånger och instrument - här kan du även gå in lära dig det nya proffsläget - samt hoppa online för att spela med eller emot personer på nätet.

Det som skiljer mest från Rock Band 2 är proffsinställningarna och till viss del karriärläget samt det som kallas My Goals. Det sistnämnda är något som kan ses som inbyggda achievements och spänner över samtliga delar i spelet; allt från att ställa in instrumenten för att motverka lagg till att klara spelets samtliga låtar på expertnivån. När du klarat en utmaning är belöningen fans, nya attiraljer och klädesplagg.

Karriärläget är egentligen inte så olikt det i Rock Band 2 men jag tycker att det nu får en annan framtoning. I Rock Band 2 reste du runt på en världskarta och låste upp nya länder, arenor och låtar. Denna del är nu ersatt av en tabell med tillgängliga Road Challenges där varje del innehåller en handfull platser på vilka du får spela några låtar. Jag kanske är lite löjlig men jag gillade illusionen av att resa runt jorden på samma sätt som jag gillar att det finns småstäder att besöka i Final Fantasy. Det ger en känsla av en öppen värld även om den egentligen är lika öppen som en politiker är hederlig, det vill säga inte alls.