Blood Bowl: Legendary Edition

Långa bollar på Bengt

Warhammer är bräd- och strategispelstillverkarna Games Workshops arv till världen och deras speluniversum är lika stilbildande som spännande och har dessutom ynglat av sig en hel del datorspel. Först och främst brukar dessa spel basera sig på de storslagna striderna mellan de mer eller mindre klassiska fantasyraserna i Warhammer eller de science-fiction inspirerade motsvarigheterna i Warhammer 40 000. Men ibland verkar de krigiska fraktionerna lägga sina vapen åt sidan för att istället ta ut sina aggressioner i något som närmast liknar amerikansk fotboll, Blood Bowl.

Av någon anledning har jag fått ta mig an en del sporttitlar den senaste tiden vilket är lite lustigt då jag, med vissa undantag, egentligen är helt ointresserad av sport. Men med min positiva upplevelse av Madden NFL 11 tog jag mig an denna betydligt blodigare version av sporten med glatt humör. Direkt märker man att Blood Bowl inte har något med Madden eller andra sportspel att göra. Jag vill inte ens lägga in spelet i sportspelsgenren då detta är ett strategispel ut i fingerspetsarna, ett turordningbaserat sådant till råga på allt - även om det finns ett läge där du spelar i realtid.

Eftersom jag inte alls är insatt i hur Blood Bowl spelas, samtidigt som jag inte har haft någon som helst kontakt med brädspelet som denna titel baseras på, hoppar jag in i en lätt förvirrande inlärningssektion där jag får lära mig hur jag flyttar runt mina spelare samt lite hur reglerna är uppbyggda. Snabbt inser jag dock att man som vanligt får mer koll på läget när man väl är inne i en fullskalig match så jag fokuserar istället på singelspelskampanjen.

Mer om Blood Bowl

Kampanjen bygger på att du skapar ett lag från grunden för att sedan avancera i turneringarna genom att bokstavligt talat trycka dina motståndares ansikten i marken. Det första du får välja på är om du ska spela i det klassiska läget, vilket motsvarar hur brädspelet spelas, eller i realtid. De två spelsätten skiljer sig en hel del från varandra. Det klassiska läget är helt turordningsbaserat där du gör dina drag med dina spelare och därefter är det din motståndares tur att göra samma sak. Detta görs tills 16 rundor har gått. Realtidsläget är betydligt mer actionbetonat och för att göra det hela mer överskådligt kan du pausa spelet för att ge dina spelare order och sedan sparka igång massakern igen. Läget påminner lite om hur man spelar de gamla klassiska rollspelen som Baldur's Gate och Neverwinter Nights.

Därefter är det dags att välja ras och med Legendary Edition har du hela 20 raser, allt från de klassiska arterna som människa och alver till de lite mer exotiska Nurgl och Skaven, så någon kommer säkert att passa dig. Däremot kan man ställa sig frågande till balanseringen mellan de olika raserna, där en del verkar ha större fördelar än andra. Nästa steg är att bygga upp ditt lag där får du köpa spelare med ett antal poäng som skall spenderas på diverse olika slags spelare, vars kraftfulla kostar mer och kanonmaten är betydligt billigare. Dessa poäng skall även användas för att köpa fördelar som hejarklacker, assisterande tränare, omslag av tärningar och annat. Det är under denna process som det börjar bli förvirrande.