Buzz! The Ultimate Music Quiz

"Move on up", som Curtis Mayfield sjöng

Svenskar älskar frågesporter av alla slag nästan lika mycket som amerikaner.

Buzz!-spelen är därför hyfsat uppskattade förkvällsnöjen i många svenssonhem och kanske är det också därför det verkar släppas ett spel i serien med samma tidsintervall som FIFA-spelen.

Buzz! The Ultimate Music Quiz är det fjärde spelet i serien till PlayStation 3 och det första där Sonys nya rörelsekänsliga handkontroll, Move, kan användas.

Hur då, kanske du frågar dig? Och den frågan ställde förmodligen utvecklarna på Relentless Software också eftersom implementationen är så svag att vi faktiskt helt struntade i Move-läget när spelkväll blev till spelnatt och vi började bli varma i kläderna och var trötta på kontrolltjafs.

9

Slå, stick och dra med Move.

I Buzz! The Ultimate Music Quiz är det nämligen inte Move som står i centrum, utan som vanligt de klassiska buzzkontrollerna. Move-varianterna av spelet är fyra till antalet och går ut på att slå på rätt svar med en hammare, trycka hål på fel svar med en pil, skjuta rätt svar med en strålpistol eller grabba rätt svar med en magnet. Det enda Move åstadkommer är en större felmarginal eftersom man oftare väljer fel alternativ av misstag med Move än med buzzern. Om detta lockar er så är Move ett självklart val, annars kan de läggas tillbaka i lådan.

Move-läget innebär också att de härliga karaktärerna försvinner och ersätts av dig själv framför kameran. Det är kul de första gångerna men sen saknar vi våra rymdskurkar, pantomimer och lagunmonster. Dessutom gör Move-läget att frågorna inte läses upp högt; det kanske inte stör dig men vi tyckte att spelet tappade i frågesportkänsla när allt ska läsas på skärmen och dessutom höjs volymen på övrigt folk i rummet när ingen egentligen behöver lyssna mer än på musiken som spelas då och då.

Jag tycker mig också ana att Move-läget begränsar frågorna något eftersom video och bilder av förklarliga skäl inte kan användas. Så nä, återigen lyckas inte Move-kontrollen göra någon som helst skillnad och du behöver inte känna dig dum för att du inte skaffat några än.

3

Hm, få se...70-tal kanske kan vara nåt?

Buzz! The Ultimate Music Quiz handlar alltså uteslutande om musik och det är inte första gången ett Buzz!-spel väljer att smalna av kategorin på detta vis. Dock förvirras vi något av att man ändå kan använda de nedladdade frågepaketen så att ni mitt bland UB40- och Huey Lewis-frågor kan bli tillfrågade om vita dvärgar i rymden. Dessa icke-relaterade frågor skrivs ut med versaler och även om de går att stänga av så tog det en stund för oss att fatta varifrån dessa märkliga frågor faktiskt kom.