Crazy Taxi

Galet fort eller bara galen port?

Jag har alltid gillat bilspel; men hur rolig vanlig arkadracing än kan vara brukar jag ändå föredra det vi kommit att kalla simulationsracing såsom Gran Turismo och Forza.

Säga vad man vill om benämningen, då inget av dessa spel är särskilt realistiska egentligen, men jag gillar möjligheten att modifiera bilarna och fylla ett garage med hundratals modeller vilket varit ett kännetecken för subgenren under en lång tid.

Det finns dock undantag då jag faktiskt föredrar arkadracing framför välpolerade karriärlägen; ett av dessa är självklart Burnout men ett annat spel jag bara inte kan få nog av är Crazy Taxi. Lyckligtvis har sistnämnda äntligen hittat till PSN och XBLA i en konvertering av Dreamcast-originalet för att vara mer specifik.

I detta oerhört beroendeframkallande taxiäventyr med heltokig fysik gäller det att på kortast möjliga tid transportera så många kunder som möjligt i en San Fransisco-inspirerad stad. Du startar färden med en ständigt nedåttickande klocka och för varje passagerare du plockar upp fylls denna på med lite extra tid. Kör du tillräckligt snabbt kan du få lite bonustid när du lämnar av kunden vid rätt destination, sedan gäller det att hitta en ny passagerare och upprepa tidigare moment tills tidmätaren slår i botten och spelet är över. Mycket mer avancerat än så är det egentligen inte - men i all sin enkelhet går det bara inte att sluta spela.

Mer om Crazy Taxi

När du blivit varm i kläderna i ditt nya jobb bör du jaga placeringar på topplistan och tjäna extra poäng genom att köra snyggt. Detta gör du lättast genom att köra tätt intill mötande trafik, få ställ eller hoppa över andra bilar efter backkrön och specialramper.

Du sparar även mycket tid om du lär dig spelets galna växellåda, som gör att du kan starta bilen extra snabbt, sladda eller liknande genom att lägga in backen en kort stund och sedan framåtdriften. Systemet är inte särskilt logiskt men då detta kan avgöra om du hinner med den där tionde kunden eller ej blir det ett livsviktigt moment att bemästra.

Det finns några varianter på spelupplägget som dock inte tillför så mycket, oftast handlar det om att man kör en förutbestämd tid oavsett antalet passagerare. Utmärker sig gör dock ett utmaningsläge där du får frustrerande svåra uppdrag att utföra på minimal tid.

Konverteringen av denna underbara titel är dock inte så autentisk som man kunnat önska sig. Sega har fått rättighetsproblem med exempelvis bakgrundsmusiken som tidigare bestod av band som Offspring och Bad Religion. Nu får vi istället nöja oss med betydligt enformigare och tråkigare låtar strömmande ur bilstereon. Även varumärken som KFC och Pizza Hut har försvunnit; kanske inte lika allvarligt men likväl en avvikelse från originalet.

När utvecklarna ändå ändrat på sådana detaljer tycker man ju att de kunde slängt in lite extramaterial som kompensation. Det hade till exempel varit önskvärt med upphottad grafik (som förvisso nu är i widescreen), lite mindre burkigt ljud eller speltekniska detaljer hämtade från seriens senare delar - som möjligheten att köra mer än en kund åt gången eller få åksjuka passagerare.

Crazy Taxi är likväl ett spel som ingen borde få missa och har ni inte spelat originalet eller någon av seriens andra delar råder jag er att kolla in det direkt. Konverteringen är inte så finslipad som den borde vara men spelets kärna är fortfarande intakt, vilket innebär att detta ändå är arkadracing när den är som bäst.

7 / 10

Läs vår betygspolicy Crazy Taxi Kristoffer Nyrén Galet fort eller bara galen port? 2010-11-25T11:12:00+01:00 7 10

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!