FlingSmash

Som en boll kommer jag tillbaks till dig...

Problemet med många spel till Nintendo Wii är att flera av de allra bästa titlarna är fantastiska spel helt utan att den rörelsekänsliga kontrollen gör någon skillnad.

Det är nämligen svårt att peka ut ett enskilt spel som verkligen utnyttjar rörelsekänsligheten till fullo och samtidigt blivit en fullpoängare och storsäljare. Faktum är att lanseringsspelet Wii Sports fortfarande i mångas ögon är den mest lyckade varianten av kontrollviftande och ännu går varm i en del hem som aldrig verkar tröttna på tennis och bowling. Andra har funnit glädjen i Wii Sports Resort men då krävs såklart ju Motion Plus-tillägget till dina handkontroller.

Det är just därför Nintendos satsning på en ny handkontroll, en Wii Remote Plus, känns både naturlig och behövlig - och även det faktum att man bundlar den med spelet FlingSmash som är tänkt att falsifiera mitt ovanstående påstående att de bästa spelen fortfarande inte kräver rörelsekänslighet. Men trots att försöket är behjärtansvärt räcker det inte ändra fram; något Nintendo förmodligen själva också anade eftersom FlingSmash inte kan köpas separat utan den nya hårdvaran. Och dessutom får sägas ha marknadsförts genom viskningar istället för feta reklamspottar.

1

En jättelik blåsfiskliknande boss breder ut sig över skämen och ser hotfull ut. Men du behöver aldrig vara rädd, då han är hyfsat enkel.

FlingSmash är i korta ordalag en blandning av ganska mycket från Nintendos tidigare spel. Det är "bara" själva spelmekaniken som är ny i det att du slår dig fram i en tennisliknande rörelse och med målsättningen att skapa ett mellanting mellan pingis och flipperspel.

Den lille ondskekrossaren och tillika huvudpersonen Zip ser ut som ett kärleksbarn mellan Ms Pac Man och Mini-Bowser. Han måste hitta en massa pärlor för att rädda en vacker ö-värld från elaka mörkervarelser. Dessa godbitar är utspridda på ett antal nivåer, och utformade så att du bara med viss möda och stor listighet ska kunna ta dig fram. Är det tänkt iallafall.

Och idén är inte dum. Du styr Zip (eller hans kvinnliga motsvarighet Pip) genom att hamra till honom med din kontroll. Nere i högra hörnet får du se i vilken vinkel du håller kontrollen ifall du skulle vara lite vilsen och gensvaret är verkligen exakt på hundradelssekunden - inga problem med följsamheten inte.

Nivåerna är uppbyggda på fantasifulla sätt men generellt sett fungerar det genom att Zip kan krossa stenblock, fiender och andra hinder genom att du laddar upp hans kraft innan du skickar iväg honom. Därefter gäller det att på vägen hitta genvägar, samla föremål för bonusar, slå på särskilda block för att förvandla vissa block till poängstinna juveler och en massa annat som ger antingen medaljer eller poäng.