Need for Speed: Hot Pursuit

"Egeo celeritas!" Eller nåt sånt.

Tjuv och polis är ett koncept som har fungerat i alla tider och som lockar de flesta av oss på en grundläggande nivå; vem har inte lekt detta som barn?

Anledningen är såklart att det är så himla kul att låtsas vara en person som tänjer lite på de regler som resten av samhället har satt - eller att vara allmänhetens förkämpe i ständigt krig mot otrevliga brottslingar som gör livet osäkert.

Detta upplägg har även gett oss många tv- och datorspel. Nu så här innan jul är det Criterion Games och EA som vill få oss att upprätthålla och/eller bryta mot vägarnas hårda lagar med återupplivandet av Need for Speed Hot Pursuit som utvecklarna själva vill se på mer som ett helt nytt spel inspirerad av sin namne Need for Speed III: Hot Pursuit från 1998 - tänk vad tiden går - snarare än att vara en uppfiffad version av nämnda klassiker.

Då vi pratar Need for Speed, en mastodontserie när det kommer till actionpackad racing, och skaparna av de minst lika hektiska BurnOut-spelen är det ingen tvekan om att adrenalin och fart är det vi har att göra med och jag kan inte anklaga Hot Pursuit för att vara varken subtilt eller finstämt, vilket denna gång inte är något negativt. Oavsett om du spelar enspelar- eller flerspelarläget är det i praktiken ingen dödtid alls och det beroendeframkallande jaga/jagad-upplägget blir aldrig gammalt.

I enspelarläget börjar du med en stor karta över det fiktiva Seacreast County och du får välja mellan att köra som polis eller som racer, alltså en fartdåre utan skrupler. Men var inte orolig för att välja "fel"; båda karriärerna är tillgängliga hela tiden. Det finns alltså ingen linjär kampanj utan allt i spelet är gjort för att ge en oss spelare så mycket speltid som möjligt utan att hålla oss tillbaka eller låsa upp oss. Även om du till en början bara kör raceruppdrag kan du när som helst ta en paus och istället köra lite som polis för att låsa upp nya banor när du vill.

Mer om Need for Speed: Hot Pursuit

Seacrest County är stort och antal uppdrag per karriär är många men det är ingen öppen värld i sin egentliga bemärkelse. Vägnätet är hopkopplat men varje lopp är begränsat till en förutbestämd del av detta strukturen. Flera uppdrag kan dock involvera delar eller hela sektioner av banor du spelat i andra lopp och gör att du efter ett tag börjar känna dig lite som hemma och det hela ger en illusion av en öppen värld.

Länet är också såpass utspritt och varierande att du inte kommer att tröttna i första taget. Från varma kuststräckor till kalla och snöklädda bergstrakter via gröna landskap och heta ökenområden. Hela spelvärlden är dessutom mycket vackert gjord och om du inte susade förbi i 300 knyc - skulle du utan problem kunna bosätta dig där och för alltid vara nöjd.

Detsamma kan man säga om spelets huvudkaraktärer - bilarna - för det är ju trots allt vad det hela handlar om. Fläskiga och svindyra bilar, ni vet de fordon som ni suktar efter i era vildaste drömmar. När de billigaste bilarna är BMW Z4 och Subaru Impreza fattar ni vad jag pratar om.