Dead Nation

Du gamla, du fria, du jättedöda nord

Trenden som, ironiskt nog, aldrig verkar dö är spel med zombier, oavsett om det är med i kampanjen, som bonusmaterial i utgåvan eller extramaterial. Jag har redan tappat räkningen för hur många sådana spel som har släppts i år, och nu kommer ytterligare ett sådant.

Dead Nation kommer från samma finländare som gjorde populära twin stick-shootern Super Stardust HD (och numera 3D), så direkt vet jag att det här omöjligt kan bli dåligt. Eller?

Samtliga zombieklyschor är samlade när du startar upp spelet. En metaldänga spelas med hög volym samtidigt som det visas verkliga klipp från nyhetsprogram, som består av stora, protesterande massor, poliser, religiösa människor och allmänt kaos. Sedan får du välja mellan att vara en tjej eller kille, och sedan följa dina försök till att överleva och ta reda på exakt vad som orsakade allt.

Ifall du har en kompis hemma hos dig eller över nätet kan ni tillsammans ta del av allt, men ifall du kör själv är det ingen idiotisk AI som gör dig sällskap, utan du får klara dig helt själv. Och tro mig, det blir väldigt svårt att köra på det sättet.

Mörkret är nämligen konstant närvarande, och försvinnande få lampor har överlevt apokalypsen. Därför måste du förlita dig på din egen ficklampa, som tillsammans med alla vapen blir nyckeln för att slippa bli smittad. Ljusfältet är därmed väldigt begränsad, och just därför behöver du en till som kan lysa upp tillvaron och samtidigt döda några zombier.

Mer om Dead Nation

Precis som med Housemarques senaste spel är det de två analoga spakarna och ryggknapparna som står för nästan alla kommandon. Själva grafiken är i vanlig, för genren, 2.5D med en liten sned vinkel från ovan, samtidigt som resterande av designen påminner väldigt mycket om plattformkonkurrentens Left 4 Dead. De har till och med snott fiendetyper och ljud som identifierar faran från långt håll, till exempel en väldigt fet zombie som påminner starkt om Boomer från just den serien.

Men det spelar egentligen ingen som helst roll när det är riktigt kul att spela Dead Nation tillsammans med en kompis. Ni får lära er att samarbeta för att dels lyckas överleva, men även för att få så mycket poäng som möjligt. Intensiteten är välavvägd , såsom vapnens balans. Det är inte "bara" att köpa på dig allt som går, utan ni måste tänka klokt så att ni kan komplettera er vapenarsenal för att ta er an så många olika typer av fiender som möjligt. Som Lukas Moodysson sa - hellre äta gröt tillsammans än oxfilé ensam.

Som grädde på moset har de lagt en stor möda på statistiken. Glöm ordinära ledartavlor där du kan jämföra poängen mot andra på din vänlista, för här handlar det också om att representera ditt land, som titeln skvallrar smått om. Allt sker i realtid, och efter varje uppdrag kan du se hur just den omgången påverkade resultatet för Sverige, och när jag höll på att testa spelet kunde jag se hur vi gick om Finland på bara en kväll.

Nu är allt nollställt så det ska vara rättvist för alla nya spelare, men tro mig, du kommer ständigt att vilja kolla hur det går för vårt land, och kanske du blir sugen på att spela om ett specifikt kapitel bara för att döda några till. Beroendeframkallande är ordet, och trots att Dead Nation inte får några som helst poäng för originalitet i själva spelet, är det här en klockren titel för alla actionälskare på PSN. Dessutom till ett oförskämt lågt pris med tanke på hur många timmar detta kommer att ge dig.

8 / 10

Dead Nation släpps idag exklusivt till PlayStation 3 via PlayStation Network.

Dead Nation Jonas Aronsson Du gamla, du fria, du jättedöda nord 2010-12-01T10:15:00+01:00 8 10