Def Jam Rapstar

Det kan **** ganska ******* med ******

Ibland förstår jag mig inte på spelindustrin. De riktigt talangfulla kan oftast ligga steget före genom duktiga analyser av vad deras konsumenter vill spela för något, men hur det skulle ta drygt åtta år innan någon till slut tänkte kopiera SingStar-mallen för att göra ett karaokespel baserad på rap och hip-hop, ja, det fattar jag verkligen inte.

Nu har i alla fall Konami tagit sig an ett projekt och knutit ett intressant kontrakt med skivbolaget Def Jam, något som har resulterat i det spel jag håller i just nu – Def Jam Rapstar.

Karriärläget är precis det man kan förvänta sig av denna genre, vilket innebär att du rappar dig genom olika nivåer för att göra dig hörd inom musikindustrin. Svårare låtar och nya avenyer är vad som väntar dig, och för att krydda till det hela kan du låsa upp specifika låtar där det krävs att du presterar på en viss nivå. Sedan har du lite andra mer specifika utmaningar som bland annat går ut på att du ska rappa felfritt under en viss tid eller att ta dig genom ett maraton-lopp. Och gör du något sådant rekommenderar jag starkt att ha ett glas vatten bredvid dig, för halsen ansträngs ganska mycket under sådana förhållanden.

Det som de flesta kommer att använda sig av är partyläget som gör att du och en kompis kan möta varandra för att se vem som är bäst på att kombinera flyt med uttalandet. Tyvärr kunde jag inte hitta några riktiga rap battles, men det kanske kommer lite senare som DLC, vad vet jag?

Spelmekaniken kopierar som sagt SingStar ganska flitigt, men de har gått ett steg längre när de även har snott åt sig betygssystemet från Guitar Hero. Stjärnorna, eller i det här fallet, mikrofonerna, visar upp hur pass skicklig du är, och enligt uppgift ska det basera på rytmen, ifall du kan texten och ditt uttal, till exempel "Cal-i-for-ni-a Lo-ve" istället för att bara säga orden snabbt.

Verkligheten visar sig givetvis vara annorlunda, och om man inte har någon som helst moral är det enkelt att , precis som i SingStar, bara mumla för att få enkla poäng. Inte ens de olika svårighetsgraderna påverkas av detta, däremot är det än mer viktigt att orden uttalas rätt.

Sång förekommer också under spelet, men där man i SingStar enkelt kan välja bort rap, finns det inget sätt att undvika sjungandet i Def Jam Rapstar. Det förstör underhållningen lite smått eftersom jag tycker att det är lite irriterande med ett sådant avbrott, som dessutom har ett flertal gånger kostat mig de där mikrofonerna som man strävar efter, eller varför inte klättra högre upp på topplistan över hela världen.