NBA Jam

Det är dunkningsdags!

Det var 17 år sedan vi fick se hur NBA Jam äntrade arkadhallarna med sitt fräscha sätt att tolka de mer intensiva segmenten inom basket. Istället för att försöka simulera sporten, som man har fokuserat på under de senaste tio åren, är det spelglädje som prioriteras genom att dra bort nästan alla regler och lägga till överdrifter för att kunna leverera de mest galna dunkningarna du har sett.

Men som du vet har klimatet ändrats drastiskt sedan 90-talet, med större fokus på realism. Men som en liten komplettering har Electronic Arts valt att släppa alternativa titlar för sina sporträttigheter. Både amerikansk fotboll och hockey har fått sina versioner, och nu är det dags för basketen att få komma fram igen efter de misslyckade försöken med NBA Street.

Till en början var det dock tänkt att endast Wii skulle få denna nyversion, men det ändrades sedan till att bli digitalt distribuerade titlar för de som har köpt nya exemplar av NBA Elite 11. Dessutom skulle de versionerna sakna ett flertal lägen som skulle förbli exklusiva för alla viftande spelare.

Mer om NBA Jam

Nu blev det inte riktigt så, då Elite lades ner på grund av för låg kvalitet alternativt låga kommersiella möjligheter. Istället raderade man alla planer och gjorde en renodlad konvertering för både PS3 och Xbox 360, innehållande precis allt.

Normala matcher i NBA Jam består av fyrspelarmatcher med målet att ta flest poäng. Foul-reglerna är helt borttagna, och det enda som faktiskt återstår är skottklockan som ger dig 24 sekunder tills att du måste ha fått till ett kast på korgen. Allt annat är tillåtet, så det finns givetvis funktioner att både stjäla bollen och helt sonika knuffa spelaren så han (ja, det är bara killar i spelet) han ramlar och därmed tappar kontroll över bollen.

Som motdrag kan du använda dig av din armbågar när du håller i bollen, och givetvis även möjligheten att finta bort din motståndare. EA har gett dig möjligheten att använda både knappar och den högra analoga spaken för dessa saker och själva skotten/kasten. Till en början känns det kul att använda den mer simpla kontrollen, men till slut återvänder jag ändå till de klassiska knapparna. Oavsett vad jag använder behöver jag inte ändra i några inställningar, då båda är igång samtidigt.

Du behöver dock inte bara spela sådana matcher, utan du kan även välja ett karriärläge där det mixas friskt eller helt enkelt välja dem var för sig. Smash låter dig tävla om att orsaka så mycket skada som möjligt på motståndarnas målbräda, och vinnaren är den som först har förstört den. Det finns en energimätare, men ärligt talat är det mer en tävling om vem som dunkar mest på kort tid.