Donkey Kong Country Returns

Banankontakt av tionde graden

Donkey Kong har inte bara ett märkligt namn utan har även gjort en ganska märklig karaktärsresa. Efter att ha börjat som den elake motståndaren till Mario/Jumpman är han numera själv en tv-spelshjälte som i spel efter spel tvingas rädda sina älskade bananer eftersom de verkar spela en central roll i diverse onda varelsers ominösa planer.

När det i somras stod klart att Donkey Kong Country Returns skulle släppas under vintern var det många med mig som jublade över att den 16 år gamla serien nu återupplivas. Det innebär att en helt ny generation kan lära sig älska apan Donkey, hans brorson Diddy och alla de andra karaktärerna - och kan låta Super Mario vila upp sig. Iallafall till efter årsskiftet då han sportar vidare i en ny titel.

Men hur lyckas då Retro Studios i denna fjärde del av serien? Och hur mycket känner vi igen oss från tidigare delar?

Mer om Donkey Kong Country Returns

Andra frågan är lätt besvarad; väldigt mycket. Allt från story, musik, bandesign och spelmekanik är i stort sett identiskt med de tidigare äventyren - men taget ett eller två snäpp längre i alla riktningar. Grafiskt är Donkey Kong Country Returns ett mästerverk och efter ett tag glömmer jag bort att det är ett Wii-spel jag kör.

Animationerna är enormt detaljrika och segar inte efter en enda gång, även när det händer mycket på skärmen. Detaljerna är även omsorgsfullt omhändertagna i bakgrundsgrafiken och allt som är menat att försätta dig i olika miljöer - djungler, grottor, tempel och allt annat familjen Kong tar sig igenom - övertygar. Särskilt slående är det på den extranivå som består av en enda stor solnedgång inför vilken både du och fienderna består av varma motljusskuggor - men det finns massor av exempel på miljöer jag inte annat kan än mysa till. Det var länge sedan jag fick tillfälle att göra det i ett Wii-spel, så givetvis tar jag tillfället i akt.

Myset varar dock inte länge; som vi redan tidigare rapporterat om i andra hand har det hela tiden varit meningen att Donkey Kong Country Returns ska vara ett svårare spel än tidigare. Och detta stämmer till viss del, även om klurigheterna inte börjar på allvar förrän någonstans mellan värld fyra eller fem för den som har vanan inne. Skulle du känna dig alltför uppgiven har Nintendo bakat med den Super Guide vi lärt känna från tidigare plattformsspel och som visar dig hur det ska göras, om du vill.

Annars handlar det framförallt om att vara stadig på handen då det hoppas och skuttas en hel del, både för att undvika fiender och för att nå avsatser och stanna kvar på dem. Precis som tidigare är också en god känsla för tajming en ytterst bra förmåga att ta med sig in i Donkey Kong-land då tunnor, avsatser, lianer, tågvagnar och en massa andra resfordon ständigt rör på sig och aldrig låter dig slappna av eller tänka till särskilt länge. Inte sällan är bandesignen byggd för att vara rena fällor där du först tror att du bör göra ett visst hopp för att sen komma på att det bara leder till omedelbar död och ett liv mindre.