Create

Skapandets begynnelse

Dagens moderna spel innehåller ett gytter av kreativitet. Det finns en enorm talang bland alla designstudior världen över där alla sitter på sin egen färdighet och specialitet. Det kan vara en enkel sak från att designa ett svärd till att skapa en gripande story som trollbinder dig från början till slut. Människor är helt enkelt fantastiskt duktiga på att skapa spel och underhållning för sina gelikar.

Möjligheterna att skapa något själv för sina vänner och familj har dock varit ganska begränsade såvida man själv inte råkar vara speldesigner och programmerare, fast världen sattes rejält på prov när spel som Little Big Planet såg dagens ljus. Här dök det upp ett spel som lät dig, den vanlige spelaren, få kraftfulla verktyg i en miljö som lät dig skapa alldeles egna alster och vi har fått smakprov på allt möjligt som helt återskapade Super Mario-banor och helt egendesignade rymdskjutare.

Tekniken är givetvis nyckelordet här, och med kraftfulla maskiner som lätt beräknar fysik och grafik får vi ännu mer saker som sätter oss på prov. Ett nytt sådant prov är EA Create som återigen sätter dig i fokus som spelets regissör. Här är det du som får vara kreativ, här är det du som får låta fantasin flöda fritt för att lösa problem, klara utmaningar och måla upp en värld - precis som du vill.

Mer om Create

I Create bjuds vi på 14 olika världar som en efter en måste låsas upp genom att klara av 10 utmaningar på varje värld. Världarna är visserligen tema-baserade men från början är de vita och livlösa och är inget annat än en mall för att du ska få gå loss med färger, texturer och klistermärken. Genom att klara utmaningarna låser du upp nya verktyg, föremål och texturer som hjälper dig på din färd till att måla upp världen i sina rätta färger.

Och ju mer jobb och tid du lägger ner på varje värld, desto mer får du tillbaka, det gäller nämligen att hitta på så mycket som möjligt att för att på så sätt låsa upp "gnistor" eller sparks som gömmer sig överallt. Dessa ger dig ledtrådar om att något på en plats kan förbättras och genom att följa dem låser du upp kombinationer av nya gnistor.

Det framgår ganska snabbt att den här biten av spelet egentligen är designat var de yngre åldrarna och kan säkert bli roligt för de allra flesta där de får chansen att färglägga sin egen värld. Det är ju egentligen de där utmaningarna allting handlar om. Till en början är de rätt simpla och handlar mest om att få en sak från A till B förbi ett hinder, men allt eftersom man äter sig in i spelet får du mer problem att hantera och sätta tänderna i.

Ny Create-trailer från EA

Tjusningen i det hela är att du själv får lösa problemen precis som du vill med verktyg du har låst upp. Det är minst sagt roande att se sin radiobil flyga upp i skyn med hjälp av ballonger, och sedan styra den exakt förbi spikarna med hjälp av fläktar bara för att se den trilla igenom de brinnande ringarn och ner i mål.

Det låter simpelt men det är faktiskt precis tvärtom. För förutom att Create kittlar din fantasi och påhittighet testar det också dina färdigheter i enkel, och ibland ganska så komplicerad, fysik. Så är du en person som lätt fastnar med problemlösning och älskar trial-and-error-metodik finns här mängder med speltimmar att hämta ut.