Marvel Pinball

Marvellous!

Det har bara gått drygt en månad sedan vi fick det alldeles fantastiska Pinball FX 2 till Xbox 360, och nu är det dags för det första paketet med fyra helt nya bord.

Zen Studios fick jackpot när det tidigare i år blev klart att Marvel-licensen skulle dyka upp i deras flipper-spel. Fansen lär dessutom bli glada över att se att deras favoritkaraktärer inte baseras på någon film, utan själva serietidningarnas teckningar och karaktärsegenskaper.

Föga oväntat är det Iron Man och Spider-man som frontar paketet, och att även kasta med Wolverine känns logiskt med tanke på den stundande tvåan (fast ett med hela X-Men vore att föredra). Däremot blev jag förvånad över att se Blade, vars franchise känns väldigt kall just nu med tanke på treans resultat och att Wesley Snipes, som spelar den coola vampyrjägaren, är på väg till fängelse under tre år för skattebrott.

Mer om Marvel Pinball

Huvudsaken är dock att borden är underhållande, varierande och utmanande utan att förlita sig på slumpen. På dessa tre punkter sköter man sig oftast alldeles utmärkt, mycket tack vare en briljant bandesign som ständigt får mig att hela tiden sitta på spänn för att lyckas klara av diverse uppdragen. Däremot känns det lite enformigt att hela tiden försöka spöa ärkefienderna, även om underlaget praktiskt taget tigger om ett sådant upplägg. Hade det inte varit kul att försöka variera lite mer?

Men det finns faktiskt en sak som irriterar mig en hel del. I flipperspel finns det en oskriven regel om att tillverkaren aldrig får ha något som fladdrar till i onödan i centrumdelen av brädan, området strax ovanför flipprarna. Händer det något där måste det vara av relevans, men i tre av borden är det en kosmetisk effekt som hamnar i synfältet och märkbart stör min blick av Marvel Pinball, vilket kan leda till en förlorad kula. Det rör sig om figurer som sitter i nedre vänstra hörnet, och de får för sig lite då och då att använda sig av sina vapen som täcker den vitala delen av spelet, oavsett vad som händer i själva spelet.

Annars fungerar allt minst lika bra som i grundpaketet av Pinball FX 2. Den perfekta sociala mixen, flerspelarlägena och menysystemet är fortfarande av toppklass, och det finns inget som kan få mig att spela något annat digitalt flipperspel just nu. Från och med nästa vecka kommer dessutom PS3-ägare få nöjet att spela dessa bord, fast i ett helt nytt och separat del med samma namn som detta. Förhoppningsvis kommer ni också att få tillgång till fler bord, men det är ju inte helt omöjligt att införskaffa sig en krysslåda för att redan nu ta del av fantastisk underhållning.

8 / 10

Marvel Pinball finns nu att köpa via Xbox Live Arcade, och den 15/12 via PlayStation Network

Marvel Pinball Jonas Aronsson Marvellous! 2010-12-09T11:00:00+01:00 8 10