World of Warcraft: Cataclysm

En riktig WoW-känsla

Det har därför aldrig funnits en bättre tid att börja spela World of Warcraft, vilket teamet på Blizzard verkar ha satsat stort på. Båda zonerna för de nya raserna Goblin och Worgen tillhör det bästa med expansionen, där de visar sin humoristiska touch då de skojfriska Goblins handling beskrivs, och även gör en av sina bästa insatser någonsin med Worgens dystra och sorgfyllda historia.

Du spelar huvudrollen i båda fallen, vilket även numer är sant för alla områden, där du måste rädda ditt folk och även får utforska kopplingen till de faktioner som de senare väljer att ansluta sig till. Även de äldre rasernas startzoner har gjorts om till stor del, och i alla startzoner introduceras du nu till din klass och faktion på ett riktigt bra sätt. Likaså flyter nivåerna på bättre, där vissa ger dig en ny förmåga alternativt ett nytt talangpoäng. Du behöver bara besöka din tränare för att lära dig en ny färdighet, då numer färdigheter automatiskt uppdateras då du går upp i nivåerna.

När du väl nått den nya maxnivån 85 öppnar dock som brukligt sig spelet upp på riktigt. De nya instanserna finns delvis redan tillgängliga från nivå 78 i form av Blackrock Caverns och Throne of the Tides, men de riktigt revolutionerande och haktappande instanserna dyker upp när du nått 85.

De som imponerade på mig mest var Lost City of the Tol'vir och Halls of Origination, som med sin arkitektur inspirerad från Egypten och underbara effekter får World of Warcraft att se fantastiskt ut. Det är numer heller inte lika lätt att klara av allting, då du faktiskt måste använda dig av andra färdigheter än bara områdes-effekter som Wrath of the Lich King blev ökänt för, utan du måste kontrollera fiender och se till att inte gå för hastigt fram. Detta blir mycket viktigare när du spelar på Heroic (högre svårighetsgrad som är anpassat för spelare på maxnivå), då du kommer att bli totalt mördad (kan man bli delvis mördad i WoW? / red. anm.) om du plockar på dig för många fiender.

World of Warcraft föds på nytt i Cataclysm

Cataclysm har precis börjat, men redan finns det nio instanser anpassade för fem spelare där två enbart går att spela på Heroic, samt tre raider. Det finns alltså massor att göra då du blivit klar med de nya zonerna och blivit maxnivå, men om inte det räcker finns det annat att underhålla sig med, som det nya sekundära yrket Archeology. Det är tillgängligt för alla, och du behöver alltså inte ta bort något annat yrke för att testa på det.

Som namnet kanske avslöjar för den engelskakunnige handlar det om arkeologi, och att då gräva ut olika fragment för att sedan kombinera dessa och lösa pussel. Hela yrket känns väldigt unikt då du gräver upp fossiler och artefakter för att sedan lösa gåtan och bli belönad med lite historia, och är bara ett av de sätt som Cataclysm lyckas sätta en helt ny standard på.

Jag ser faktiskt inte att något annat spel i genren har någon möjlighet att möta detta, då Blizzard nu på riktigt visat att de är mästare på att skapa MMO:s. De har lyckats med den svåra kombinationen gällande svårighetsgrad och smidighet, där spelet hela tiden är utmanande för spelaren utan att denne blir hindrad av onödigt slöseri med tid. World of Warcraft är nu sex år senare också ett spel för alla, där rejäl utmaning finns för de som gillar det, utan att för den skull utesluta spelare som hellre tar det lite lugnare.

Cataclysm är det mest polerade spelet jag haft nöjet att spela i år - en närmast galen bedrift för en genre som vanligtvis är fylld med buggar och irriterande moment. World of Warcraft: Cataclysm är tveklöst det bästa massiva onlinespelet idag, och det med råge.

10 / 10

World of Warcraft: Cataclysm Christian Rydberg En riktig WoW-känsla 2010-12-10T15:00:00+01:00 10 10