Eurogamer.se

Funky Lab Rat

När Move är borta dansar DualShock på bordet

Det hittills roligaste Move-spelet har enligt mitt högst personliga tycke varit Tumble; ett spel som på allvar visar vad kontrollen kan och inte kan.

Funky Lab Rat har inte mycket likheter med Tumble mer än att båda är tänkta att spelas med Move och att båda finns att skaffa på PSN för en slant, 65 kronor för labbråttespelet närmare bestämt. Är Funky Lab Rat då lika kul som Tumble? Ja och nej.

Jag förstår problematiken kring att konstruera ett Move-spel. Ska du satsa på att enbart styra med Move begränsar du antalet potentiella köpare. Om du däremot väljer möjligheten att kunna hybridstyra måste du se till att den som äger Move-kontroller också verkligen tycker att de är bättre. Det är här skon klämmer.

En labbråtta råkar få i sig nåt mystiskt ämne och blir inte bara galen och "funky" (flera betydelser) utan kan även lösa problem. För att ta sig ur labbet ställs nämligen superråttan inför diverse utmaningar som alla kräver att du tänker till lite Laytonskt. I detta avseende kan Funky Lab Rat närmast beskrivas i jämförelse med kluriga Braid.

1

Med en vanlig handkontroll styr du din råtta i vänsterhanden och med en Move-kontroll styr du råttans hopp samt ficklampan han har med sig för att belysa vissa grejer så att de blir synliga. Jag spelar tålmodigt med denna kontrolluppsättning tills jag kommer på att samma sak kan uppnås med bara min DualShock. Sagt och gjort, Move-kontrollen åker ner i lådan eftersom den ger mig en mycket krångligare styrning. Har du hört den förut?

Det här är Moves stora problem; det är ett tillbehör och inte huvudkontrollen. Jag hade mycket hellre sett att spel som Funky Lab Rat enbart styrdes med Move-tillbehör men att det fixades till lite grann och blev ännu enklare. Lär av L.A.I.R.

Som spel beträffat är Funky Lab Rat helt klart underhållande. Diego, som råttan heter, ska ta sig till ut och om du dessutom får med dig samtliga piller(!) på vägen så får du betyg och poäng därefter. Kruxet är att det inte bara är att hoppa fram till utgången såklart. I ett frysläge liknande det vi sett i bland annat Joe Danger kan du flytta vissa lösa delar av banan så att du konstruerar din väg fram till målet. Som exempel går det utmärkt att kasta dig rakt ut, frysa spelet och flytta en platta till tomrummet under dig så att du snabbt kan hoppa vidare på den innan den rasar ner av gravitationen. Svårigheten ligger då i att du inte har obegränsat med sådana frystillfällen utan tvärtom bara några få på varje bana.

För att minska antalet svordomar och gånger du måste börja om finns även en tillbakaspolarfunktion, likt den i Braid, som låter dig dra tillbaka tiden till valfri punkt, kanske efter ett misslyckat hopp - en mycket praktisk och spelarvänlig funktion utvecklaren Hydravision ska ha all heder för.

2

Så varar det; över 10 världar och 81 banor sträcker sig Diegos flykt undan vita män i labbrockar och svårighetsgraden stegrar ganska fort, åtminstone i mitt tycke.

Det här är ett utpräglat enspelarspel som bara kan avnjutas av flera om ni tycker om att lösa problem tillsammans men låta en styra. För 65 kronor är det här ett helt ok PSN-spel att investera i - men som Move-spel känns det bara sådär.

Jag återgick faktiskt aldrig från min DualShock till Move.

6 / 10

Funky Lab Rat Jimmy Wilhelmsson När Move är borta dansar DualShock på bordet 2010-12-14T10:30:00+01:00 6 10

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!