Bejeweled 3

Kristallklart

Ta ett till synes extremt simpelt koncept: pussla ihop olikfärgade kristaller för att få poäng, fler i rad ger mer poäng och specialförmågor. Variera sedan detta på massor av sätt, släng på en extremt ren presentation och ni har Bejeweled 3. Grunden i detta Bejeweled är detsamma som de tidigare, inklusive Facebook-megahitten Blitz, men pusselmästarna på Popcap har lyckats polera konceptet ytterligare och har även stuvat in några nyheter, då ett flertal nya spellägen tillkommit utöver de sedvanliga Classic och Lightning.

Quest innehåller mängder av olika modifikationer som att exempelvis gräva efter guld genom att spränga bort jord med kombinationer, Poker är precis vad namnet antyder, Ice Storm tvingar dig att stoppa isvågor som hotar att frysa ditt bräde, Diamond Mine får dig att gräva efter diamanter för poäng och i Butterflies måste du rädda fjärilar från spindlar. Till sist har vi Zen, som jag till min egen förvåning lagt mest tid på.

Zen är också det absolut bästa av dessa nya tillägg. Jag trodde inte att det skulle fungera överhuvudtaget, men detta spelläge inspirerat av Zenbuddhismen hjälper i alla fall mig att slappna av. I kombination med ett vanligt spelupplägg kan du välja att aktivera olika bineurala rytmer (liknande de som fick kvällstidningarna att skrika om digitala dödsdroger) som ska få dig att slappna av eller piggna till, samt olika avslappnande ljud som man ofta hittar på meditationsskivor. Ytterligare tillägg som går att slå på är diverse mantran att upprepa samt visuella hjälpmedel för att andas på ett specifikt sätt.

Popcap - Bejeweled 3-trailer

Jag testade då jag haft svårt att somna i tid sen min sanslösa World of Warcraft: Cataclysm-session förra veckan, och det fungerade faktiskt då jag höll på att somna i datorstolen. Den sedvanliga tillfredsställelsen av att kombinera kristaller och lyckas med en riktigt fantastisk kedja kvarstår, men spelet fortsätter i all oändlighet och du kan inte misslyckas - fantastiskt när man bara vill slappna av. De bineurala rytmerna verkar också fungera som beskrivet, även om det såklart kan vara placebo, då de som ska göra dig pigg också gör det.

Utöver detta något speciella läge finns det massor av variationer i Quest, och som vanligt kan man spela Classic och Lightning i princip hur länge som helst. Bejeweled 3 är det där perfekta spelet som man startar när pusselsuget smyger på och det finns fem minuter över. En halvtimme senare sitter man fortfarande där och pusslar vidare, och oavsett om man då nästan missat en deadline så får det sägas vara till spelets fördel.

Bejeweled 3 är sanslöst beroendeframkallande, och det är väldigt svårt att lägga av när man väl börjat. Med så mycket spel för så lite pengar, är det lätt att rekommendera det till dig som letar efter ett lättsamt spel som är lätt att ta fram, och väldigt svårt att lägga ner.

8 / 10

Bejeweled 3 Christian Rydberg Kristallklart 2010-12-19T12:30:00+01:00 8 10