Eurogamer.se

A World of Keflings

Allt annat än keff

När A Kingdom for Keflings lanserades var huvudfokuset på att det var det första spelet till Xbox 360 med stöd för de då nya avatarerna som förhoppningsvis ska reflektera ditt utseende eller alter ego. När nyhetens behag försvann visade det sig vara ganska så underhållande spel som går ut på att skapa ett kungarike med det lite udda släktet med namnet keflings.

Två år senare är det dags för uppföljaren, A World of Keflings, och den här gången vilar inte NinjaBee mot någon gimmick, utan det är lokalt flerspelarläge och en större värld som erbjuds.

En annan sak är att handlingen ska vara lite tillputsad, men i ärlighetens namn är det inget jag bryr mig om, något som jag får vara tacksam över eftersom den är ungefär i klass med SimCity, det vill säga knappt existerande.

För protokollets skull kretsar allt kring att hjälpa kefling-kungen att bygga upp ett stort rike, samtidigt som du måste rycka ut till två andra platser för att byta till dig material som inte går att få tag på i huvudvärlden. Sedan kommer du också att få massvis med olika uppdrag från prinsessan, häxan, piraten och många andra.

Precis som i ettan kretsar allt kring att skaffa resurser till att bygga upp alla samhällen, och om du inte vill spendera uppåt 20-30 timmar för att bygga upp några hus måste du använda dig av invånarna för att få hjälp. Genom enkla drag-och-klicka-kommandon bygger du upp ett någorlunda självgående kretslopp så att du allt har material för att bygga saker. Den vana strategen kommer att enkelt skapa en hållbar lösning, medan andra, som jag, får göra om byggnadsplaceringar, yrkesval och mycket annat.

När jag pysslar med detta går klockan oväntat snabbt, och till slut ser jag att att det redan har hunnit bli natt i verkligheten. En vanligt förekommande klyscha inom spelvärlden, men ack så berättigad.

Det finns en varm glädje i att springa omkring som Gulliver och dirigera folket till att prioritera en specifik sak, men det roligaste är ändå skaparglädjen som finns när jag bygger något, oavsett om det är en skola eller en bostad för två, söta keflings.

Tyvärr finns det ett slut på det roliga, även om du kan fortsätta ett tag efter att du har uppnått ditt slutmål. Enbart då känner jag en liten besvikelse eftersom jag gärna hade sett något mycket större som expanderar långt över de tre nuvarande rikena. Kanske det krävs ett större släpp för att verkligen nå potentialen som finns i detta underhållande koncept, men tills vidare är A World of Keflings ett riktigt bra och beroendeframkallande spel för de som redan har spelat sig less på Viva Piñata och A Kingdom of Keflings.

9 / 10

A World of Keflings släpps släppt exklusivt idag till Xbox 360 via Xbox LIVE.

Läs vår betygspolicy A World of Keflings Jonas Aronsson Allt annat än keff 2010-12-22T14:45:00+01:00 9 10

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!