2010 FIFA World Cup South Africa

Den eviga kampen om läderbollen fortsätter

Våra recensioner av PSP- och Wii-versionerna publiceras separat nästa vecka, då de skiljer sig markant

Fotbolls-VM ligger bakom hörnet och lurar i väntan på premiären den elfte juni, och det innebär naturligtvis att den som innehar FIFA-licensen tänker släppa ett spel. Som med UEFA Euro 2008 är det Electronic Arts och deras utvecklarteam hos EA Sports som ligger bakom årets upplaga med namnet 2010 FIFA World Cup South Africa.

Istället för att behöva bygga upp något nytt använder de sig naturligtvis av sin fotbollsserie, där den senaste upplagan heter FIFA 10, som är enormt hyllad av både kritiker och konsumenter. Fast den som tror att de väljer att göra en enkel överföring för att bada i pengar har fel. Istället har man lagt in mängder med nya spellägen, finputsat kontrollen, omstrukturerat straffsparkarna och ändrat utseendet för att lyckas övertyga både dig och mig att verket är värd våra pengar.

Att ändra på saker som redan fungerar riktigt bra kanske känns lite dumdristigt, men här har man lyckats göra nästan allting rätt. Just det, nästan, för det första jag märker är att den svenska översättningen har försvunnit helt och hållet. Kommentatorerna Hysén och Strömblad kommer inte att saknas av någon, förutom deras släktingar, men det är väldigt tråkigt att man utesluter människor med kraftigt begränsad kunskapsnivå inom det engelska språket.

Efter den fadäsen tar det däremot slut i förrådet av negativ kritik, om man nu inte stör sig på att bilden hackar vid panoreringar inför matchstarten, och istället får jag öppna den mycket trevligare tunnan med glädjeyttringar - 2010 FIFA World Cup South Africa är ett fantastiskt bra fotbollsspel!

1

Själva motorn i spelet har fått en rejäl finputsning med betydligt tajtare kontroller som känns realistiska. Allt från de datorstyrda motståndarnas ökade intelligens till fasta situationer lyckas med bedriften att få mig bli underhållen och känna mig i total kontroll över vad som händer på planen, utan att behöva skapa en kompromiss mellan ströspelarna och de mer inbitna fansen. Precis alla kan hitta sina sätt att leka med den där populära läderbollen.

Som vanligt finns det en hel del olika lägen att välja mellan. De flesta kommer säkert att använda sig av snabbmatcherna mot kompisar i soffan eller något annat vardagsrum ute i världen, men jag lär inte vara ensam om att vilja förändra den snöpliga situationen där Sverige åkte ut i kvalspelet. Ifall tiden inte riktigt finns till kan du välja att börja i VM-slutspelet, fast givetvis bör man börja med den där förrädiska kvalgruppen med Danmark, Portugal och Ungern. Känslan att lyckas gå vidare med sitt eget land är större an vad jag hade anat, och min fantasi började genast skena iväg med tankar om hur det hade varit ifall ens landslag lyckades lika bra som en själv i spelet.

Om inte detta är realistiskt nog har du möjligheten att ändra historien i mer konkreta situationer. I Story of Qualifying kan man hoppa in i matcher och lyckas förhindra ett slut som gör den ena parten väldigt olycklig, exempelvis den numera ökända matchen mellan Irland och Frankrike där potatislandet blev rånade av vår svenska domare på en plats i VM-slutspelet, men även då Sverige snöpligt släppte in 1-0-målet från Danmark i den 79:e minuten. Målet blir inte ogjort, däremot har du hela elva minuter plus övertid på dig att vända hela steken. Revisionism har aldrig varit roligare!