BlazBlue: Continuum Shift

Fortsättning följer

Blazblue: Calamity Trigger slog ner som en blixt från klarblå himmel förra året när det tog den populära arkadfightern hem i vardagsrummen. Det var nytt, fräscht och tog dessutom in de bästa egenskaperna från Guilty Gear-serien som är utvecklaren Arc System Works egentliga skötebarn. Ett år senare sitter vi här med BlazBlue: Continuum Shift i handen. Ett spel som varken är en uppföljare eller ett renodlat DLC, utan snarare en reviderad version av originalet. För trots att Calamity Trigger var välgjort på de flesta sätt så hade även det sina brister, som numera har förbättrats eller helt enkelt har tagits bort helt och hållet.

Det är glädjande att se att man fortsatt behållt det höga tempot som gjorde BlazBlue känt. Tempot fick en del kritik av den allmänna massan medan fans älskade hur likt det var sin arkadversion. Ni som inte känner till spelet sedan tidigare måste upplysas att det här spelet är blixtsnabbt jämfört med giganter som Street Fighter och Tekken. Dock behöver man inte lida för det.

BlazBlue är så pass väl designat att det inte spelar någon roll om du är nybörjare i genren eller om du är ett hardcore-fan. Och skulle du trots allt känna dig bortkollrad så finns det nu ett mycket bra träningsläge som går igenom de mest simpla rörelser till avancerad spelmekanik och dynamiska rörelsekombinationer.

Kombinationer är det BlazBlue handlar om och som gör det så populärt. Till skillnad mot andra spel som har flera nivåer av sparkar och slag fokuserar spelet på fyra huvudattackknappar som kombineras med varje karaktärs unika drive-attack. På så sätt blir det ganska enkelt att knyta ihop snygga och livsfarliga kombinationer som känns unika oavsett vilken karaktär du väljer.

Och skulle du verkligen vara grön inom genren så finns ett förenklat nybörjarläge som gör det betydligt enklare för en knappmosande spelare att ta sig igenom spelet på ett roligt och kanske mindre frustrerande sätt än vanligt. Dock får man vara medveten om detta förtar lite av konceptet av att lära sig taktiker och strategier för sina favoritkaraktärer. Något som är en djup och viktig del i varje fighterspelares önskemål.

Vi har också fått en del nya karaktärer. Borta är de obalanserade Arakune, Rachel och v-13 som alla har fått nya ersättare samtidigt som resten av karaktärerna från Calamity Trigger har blivit omgjorda, förfinade och mer balanserade. Detta märktes ganska omgående i spelet, man har verkligen chans att vinna med varje karaktär tack vare förbättringarna och den något förändrade spelmekaniken. Kvar finns Distortion Drives, Rapid Cancels och Counter Assaults men det gamla Guard Libra-systemet är ersatt av ett nytt poängbaserat system som i stället heter Guard Primer.

Varje karaktär har ett antal primer-poäng som de börjar med, en del kan ha fler, andra färre. Dessa poäng försvinner varje gång karaktären blockerar en av motståndares rörelser med så kallade Guard Break-egenskaper. När poängen till slut är borta blir spelaren fastfryst under en kort period som givetvis gör dig väldigt utsatt för attacker.