Raskulls

Döskallegänget III

Sidoscrollande plattformsspel är väldigt svårt att hitta i den lokala butiken, men ifall du spanar in de digitala affärslösningarna är det som om genren aldrig hade dött ut. Det släpps massvis med kvalitativa produkter för en relativt liten penning, så pass att det börjar bli lite överbefolkat. Ungefär som med FPS-liren.

Då behövs det förnyelse, något som gör att man sticker ut bland konkurrensen. Microsoft och Halfbrick lägger sina kort på Raskulls - en liten ordlek som naturligtvis härstammar från Rascals, busunge på svenska. Dessa döskallemänniskor får sin humor från kultfavoriten Castle Crashers, och en grafisk stil från, tja, nästan alla andra spel inom genren, nämligen den ständigt populära cellskuggade ytan.

Jag hittar, som du säkert förstår, inget unikt på den fronten, däremot försöker de att variera sig så mycket som bara möjligt. Basen är dock densamma inom samtliga kategorier, att du med din stav skapar den mest effektiva vägen framåt genom stora, flerfärgade kluster som delvis försvinner vid aktivering av staven (som måste beröra det specifika färgområdet). Variationerna består egentligen av tre olika typer (även om instruktionerna säger tio styckna) gatlopp, pussel och ordinärt plattformshoppande.

Kampanjen varierar mellan dessa, men detta hjälper knappast när det som bäst känner mediokert. Tekniskt sett finns det inga problem, då kontrollen är både lätt att sköta och att hantera. Det beror inte heller på vare sig grafik eller ljud, utan det är spelglädjen som saknas. Jag känner ingen lycka i att komma närmare och närmare slutmålet, och jag kunde inte ens bry mig nämnvärt om att få den bästa poängen på varje bana. Upplägget är så pass monotont att man bara måste försöka maskera det med humor som ibland träffar nästan rätt med sitt lätt barnsliga överspel, men oftast blir bara en konstig grimasch från mitt håll.

Höjdpunkten, och nästan det enda positiva med Raskulls, är flerspelarläget. Direkt du får tävla mot vänner hemma hos dig eller i något annat vardagsrum blir det genast betydligt roligare eftersom gatloppen blir riktigt tajta och nästan odödligt spännande i slutet. Dessvärre är långt ifrån allt upplåst från början, då det krävs att du inte bara avslutar huvuduppdraget, utan även att du tar guld på specifikt antal banor. På så sätt lyckas Halfbrick sätta ett rejält hänglås på något som borde kunna få vågen att kraftig luta åt det positiva.

Istället blir det bara ett okej omdöme när halvgullig design möter en osympatisk och lätt tråkig kampanj. Ifall du klarar dig utan ett flertal olika karaktärer och annat godis kanske flerspelarläget kan locka till lite spelande, men det borde rimligtvis vänta tills det kommer en prissänkning. Om nu någon fortfarande sitter och spelar det just då.

6 / 10

Raskulls finns nu att köpa exklusivt via Xbox Live Arcade för 800 MP.

Läs vår betygspolicy Raskulls Jonas Aronsson Döskallegänget III 2011-01-04T10:00:00+01:00 6 10