Marvel Super Hero Squad: The Infinity Gauntlet

Tänk om alla superhjältar var barn

Marvel gillar att låna ut sina ikoniska superhjältar till tv-spel. Det är därför svårt för dessa att sticka ut ur mängden, men THQ och Griptonite Games har lyckats på den fronten i Marvel Super Hero Squad: The Infinity Gauntlet. Den här gången måste Iron-Man, Wolverine och många fler från Marvels djupa universum samarbeta för att finna sex kraftfulla stenar - som ger dess ägare enorma krafter. Det kanske låter som vilket Marvel-spel som helst, men The Infinity Gauntlet (som är uppföljaren till fjolårets Marvel Super Hero Squad) är riktat åt den yngre publiken. Tänk mer LEGO Star Wars än Marvel Ultimate Alliance.

För den mesta delen är detta till spelets fördel, vars absolut starkaste punkt är dess spontana och slumpmässiga humor som tar upp allt från badankor och tjejbaciller till fingerfällor och klassisk spelmekanik. Visst är det fortfarande superhjältar och -skurkar vi pratar om här, men det känns som att alla karaktärer är 12 år gamla och leker under lunchrasten i skolan. Ingen tar någonting på särskilt stort allvar, vilket du som spelar heller inte bör göra.

Under spelets gång kommer dessa superhjältar att hamna i en rad bisarra situationer som man aldrig trodde att man skulle få se dem i. Hulken är mer intresserad i att äta tårta än att rädda världen, och hela spelet inleds med att han och Iron-Man letar efter en födelsedagspresent till Thor.

Det hela blir ännu roligare tack vare komiska animationer och överdrivet röstskådespeleri. Denna karaktärstolkning är förvånansvärt underhållande, och den håller i sig under hela spelet. Det är helt enkelt ett väldigt barnsligt spel. Och i det här fallet är det ingenting negativt.

Eftersom detta är ett barnspel är det logiskt att stridssystemet inte är så djupt, men det är ändå något av en besvikelse att alla dessa superkrafter resulterat i endast en handfull olika attacker per karaktär, och inga som helst kombinationer att experimentera med. Däremot finns det många superhjältar att välja mellan, och många superskurkar att besegra.