Golden Sun: Dark Dawn

En salig lyckad blandning av allt

Den som spelade den svenska versionen av brädspelet Talisman, utgiven av dåvarande Äventyrsspel, kanske minns ett flödesschema på baksidan av regelhäftet som var tänkt att förenkla för spelaren. Det förvirrande och krångliga upplägget gjorde dock den stackare som försökte följa pilarna ännu mer konfunderad så det hade varit bättre att bara strunta i det och hålla sig till reglerna.

Samma sak hände mig till en början med rollspelet Golden Sun: Dark Dawn till Nintendo DS. Om du, som jag, inte spelat föregångarna behöver du inte vara orolig för att komma in i berättelsen - men väl i regelsystemet. Åtminstone om du gör misstaget att försöka följa det svensköversatta flödesschemat på den medföljande papperskartan.

På kontinenten Angara används inte magi som i andra rollspel; istället brukar de något som kallas Psynergy ("Royal with Cheese?" /red.anm.). Istället för mana besitter du alltså psynergypoäng men i övrigt fungerar det i stort sett likadant som i andra spelvärldar. Den stora skillnaden - och Golden Sun-seriens stora behållning - är att det runtom i världen finns små fula magiska djur(?) som kallas djinner, är unika och drygt 70 till antalet.

3

Samla ihop några sysslolösa djinner och de kan kalla på riktigt elaka snubbar med hårda nypor. I en imponerande animation får vi till exempel möta en arg Odysseus med tillhörande smocka.

Dessa djinner är beståndsdelarna i all karaktärsutveckling eftersom du i övrigt inte själv kan välja varken besvärjelser, grundförmågor eller färdigheter. Det kluriga är att en djinn kan användas på en del olika sätt - och beskrivningen av detta är minst sagt förvirrande för den oinvigde. Trots att hela första uppdraget är en slags tutorial - där förra äventyrets huvudpersoner Garet och Isaac ledsagar mig och berättar om djinnerna - är det ändå med bekymrade steg jag efter lektionen beger mig ut på det stora äventyret för första gången.

Egentligen är det simpelt; en djinn kan antingen knytas till en karaktär som ett vanligt föremål och ger dig då bonusar till olika egenskaper och färdigheter. Ju fler djinner i olika kombination desto högre grad når din karaktär och därmed påverkas också dina olika besvärjelser och förmågor; därigenom kan du själv laborera och skapa den konstellation av karaktärstyper du vill ha. Enkelt, eller hur?

Men en djinn kan också ligga i vänteläge (standby) och användas i strid i kombination med andra djinner för att exempelvis väcka ett mytologiskt monster som dyker upp för att leverera en jättekäftsmäll mot dina fiender, företrädesvis bossar. Efter sådan användning faller de in i ytterligare ett läge, en slags vilofas, och kan då inte användas på ett tag.

En tredje användning är att du kan be en djinn som är knuten till en karaktär att hjälpa denne utföra ett superanfall eller på annat sätt hjälpa gruppen i strid. Efter en sådan användning går nämnda djinn direkt in i vänteläget. Förvirrande? Nja, inte egentligen - bara när det ska förklaras. Men som stridssystem fungerar det utmärkt.