Eurogamer.se

Ghost Trick: Phantom Detective

Dödskul!

Gillar du som jag att leka detektiv och lösa mysterier såsom mordgåtor har Nintendo DS länge varit ett självklart val av format, tack vare serier som Ace Attorney (Phoenix Wright) och Professor Layton. Få genrer får än använda hjärnan lika mycket som nyss nämnda peka klicka-evolutioner, och den varma känsla man belönas med när sista pusselbiten faller på plats i ett klurigt fall saknar helt motstycke i andra sorters spel.

Senaste tillskottet i genren är spökdeckaren Ghost Trick, där du får axla rollen som något så ovanligt som ett spöke. Huvudpersonen – låt oss kalla honom Sissel – har nämligen precis blivit mördad i spelets inledande scen, men saknar helt minne av hur det har gått till eller vem som kan ha skjutit honom.

Faktum är att han inte kommer ihåg någonting alls, inte ens vem han själv är (var), så det är med helt blankt minne som Sissel ger sig på jakt efter sanningen om sig själv och försöker lista ut vem som mördat honom. Men han har inte lång tid på sig, för efter att ha pratat med en annan ande i form av en skrivbordslampa som kallar sig Ray (of Light) får han informationen att spöken upphör existera vid gryningen dagen efter deras död. Hur ska han någonsin kunna vila i frid om han inte får tillbaka sitt minne innan dess?

Mer om Ghost Trick

Dock visar sig Sissel snart ha valt rätt kväll att dö på, då han har en riktigt händelserik natt framför sig med flera dödsfall som på ett eller annat sätt verkar hänga ihop med honom. Lyckligtvis visar sig protagonisten bemästra speciella förmågor i sin andliga form då han kan manipulera föremål och resa tillbaka i tiden och på så sätt förhindra morden från att ske, alla förutom det på honom själv då.

Det är dock inte så simpelt som det låter – det går nämligen bara att resa i tiden om man befinner sig i närheten av någon som har dött, och då bara till fyra minuter innan dennes sista andetag. Man har heller inte så lång räckvidd och Sissels själ kan bara besätta föremål som befinner sig inom en ganska begränsad radie, och om han väl skulle nå fram är hans krafter ganska svaga och klarar inte påverka några föremål mycket tyngre än en tennisboll nämnvärt.

Begränsningarna innebär att Sissel får jobba lite mer och du som spelare tvingas motionera hjärnan i varje pussel som dyker upp så fort någon dött. Svårighetsgraden i dessa varierar en hel del – ibland är lösningen så simpel som att tända en strålkastare riktad mot en krypskytt som på så sett blir upptäckt.

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!