Mass Effect 2

Kommendörkapten Shepard får nya fans

Att sätta sig ner med en hyllad rymdodyssé som Mass Effect 2 cirka ett år efter det att det släpptes till Xbox 360 framkallar ungefär samma känslor och frågor som när jag gjorde detsamma med Elder Scrolls IV: Oblivion - dock utan att recensera det.

Håller det ett år senare?

Är alla överraskningar sedan länge ivägraskade eller har upphovsmännen, i detta fall BioWare, smugit med något extra till den som tålmodigt väntat på att få spelet till sin konsol?

Då detta är en recension och ingen deckarroman kan jag redan här avslöja att Mass Effect 2 definitivt håller än - men även att den som redan kört igenom delen på annan plattform inte har jättemycket nytt att hämta på PS3.

Dessutom infinner sig faktiskt en del nya och irriterande saker jag inte tror drabbade Xbox 360-publiken, men jag är inte säker.

Mer om Mass Effect 2

Mass Effect 2 släpptes ju första gången innan vi hunnit köra igång Eurogamer.se men Kristoffer var vänlig nog att lämna in en recension av spelet i efterhand. Jag tillhör en av dem som aldrig kört del ett och som därför kan antas ha missat en hel del av den så viktiga berättelsen, eftersom Mass Effect-trilogin lutar sig så mycket på just sin story. EA löste ju detta genom att låta eftersläntrare som jag få ta del av en interaktiv serie på cirka en kvart som hastigt - och enligt en del även hafsigt - går igenom vad som hänt och även låter dig göra några avgörande val vars konsekvenser tas med i den andra del du just satt dig ner för att spela.

Här stöter jag på mitt första problem; den interaktiva serieberättelsen inledde aldrig mitt äventyr, utan mitt kvinnliga alter ego - Veronica Shepard (förnamn och kön är valfritt) - vaknar helt enkelt upp på en sjuksäng och är lika förvirrad som jag. Det jag inte visste från början var nämligen att den interaktiva serien inte kommer på skivan utan måste laddas ner via en kod förstagångsköparen får i lådan. Problemet för mig var att koden inte fungerade innan släppdatum så jag fick snällt starta utan bakgrundsberättelse.

Efter att ha gått igenom den interaktiva berättelsen i efterhand via ett nytt igångsatt spel kan jag till viss del hålla med om den kritik som framförts; visst är det svårt att sammanfatta ett helt spel på en kvarts berättande och visst kommer onekligen en del saker att försvinna eller tonas ner. Men alternativet är ingen berättelse alls - eller att du får lita till den stora Codex, en slags encyklopedi som ständigt byggs ut, där du oftast hittar det du undrar över. Förutsatt att du tycker om att läsa stora mängder text och gräva ner dig i nya universum och system fungerar denna codex men i annat fall tycker jag att serien är en fungerande nödlösning.

Kort sagt; jag upplevde inte att bristen på den interaktiva serien gjorde att jag missade något annat än detaljer - men såklart kan varken serie eller codex ersätta en fullgod spelupplevelse. Det är egentligen ganska självklart - och gäller även andra spelserier. Observera att du som skaffar Mass Effect 2 begagnat därmed kommer att få betala för denna interaktiva serie om du vill att den ska påverka din utgångssituation.